Filmsor - Mozifilmek, tévésorozatok, média

2013 legjobb drámája: Prisoners – Fogságban

?A lehetetlen óta nem láttam ilyen erős drámát. Bűnügyi dráma meg utoljára talán A hideg nyomon volt ilyen erős.? – amit a Mison írtam, nem véletlen nálam tulajdonképpen a Prisoners – Fogságban 2013 legjobb filmje.

5

?A lehetetlen óta nem láttam ilyen erős drámát. Bűnügyi dráma meg utoljára talán A hideg nyomon volt ilyen erős.? – amit a Mison írtam, nem véletlen nálam tulajdonképpen a Prisoners – Fogságban 2013 legjobb filmje.

Milyen messze mennél el, hogy megvédd a családodat?

A Les 7 jours du talionban már megtapasztalhattuk, hogy milyen messzire képes elmenni egy átlagos családapa, ha a lányát kell megbosszulnia, ehhez képest a Fogságban főhősének – ha lehet – még nehezebb dolga van, hiszen nem megbosszulnia, hanem megtalálnia kell lányát és annak elrablóját.

Keller Dover (Hugh Jackman) minden szülő rémálmával néz szembe, mikor 6 éves kislánya, Anna, barátnőjével együtt eltűnik. A kétségbeesés óráiban teljesen eluralkodik a családon a pánik. Az egyetlen nyom egy rozzant lakókocsi, amit az utcájukban láttak parkolni. A nyomozást vezető detektív (Jake Gyllenhaal) letartóztatja a sofőrt, Alex Jonest (Paul Dano), de bizonyítékok hiányában mégis szabadon kell engednie.

Az őrjöngő apa tudva, hogy gyermeke élete forog kockán, és a rendőrség egyetlen nyomot követve nem bukkant a kislányokra, úgy dönt, nincs más esélye: kezébe veszi az irányítást, kerüljön bármibe – ez lenne címszavakban a Prisoners kiindulópontja.

És akkor jön a káosz

Ahogy halad a cselekmény egyre több gyanúsított és még annál is több szimbólum kerül elő és az egész valahogy nem akar összeállni. A Birch-házaspár (Viola Davis, Terrence Howard) Doverékhez képest (Gyllenhaal, fenéket Hugh Jackman Maria Bello) maga a megtestesült nyugalom, pedig utóbbiak a hívők, akiknek tulajdonképpen mindent Isten akaratának kellene hogy betudjanak. Ha már szóba jöttek Birchék éles volt a különbség Howard és Jackman karaktere között, mert még az egyik apa bármire képes lett volna a lánya megtalálása érdekében, addig a másik eközben morális háborút vívott arról, hogy akkor az most mennyire is ördögtől való amit tesznek. Az, hogy melyik karakter áll közelebb egy átlag családapához megint érdekes kérdés.

A Prisoners végig feszültségben, kételyek közt tart, zavaros karaktereivel pedig még inkább összekuszálja a történetet. Hangulatában a Hetediket, a Hideg nyomont és a The Killinget idézi, amit elsősorban az operatőri munkának köszönhet. A depressziós komor hangulat mellett remek alakítások is vannak, közülük is kiemelkedik Paul Dano és Jake Gyllenhaal játéka, félelmetes, hogy mennyire benne voltak a karakterben.

Szimbólumok

Jake Gyllenhaal karaktere amúgyis az egyik legérdekesebb dolog volt az egész történetben. Egyrészt szuperzsaru létére tulajdonképpen a vak szerencsének köszönhetett minden nyomot (igaz ezzel is emberibb volt a karaktere), másrészt nem volt világos, hogy a tikkelés, a tetoválás (MAZE), a gyűrű és a magánya visszavezethető valamire, vagy egyszerűen csak ilyennek képzelte el Denis Villeneuve a karaktert. És hogy ez miért volt? Azért mert a karaktert maga Gyllenhaal találta ki és még a rendezőnek sem árulta el a miérteket. Korábban egy interjúban elmondta azt szerette volna elérni, hogy a nézőkben felvetődjenek ezek a kérdések, ezzel is misztikusabbá téve a sztorit – és sikerült is, hiszen végül csak szerepet kapott a MAZE vagyis az útvesztő/labirintus a történetben. A nyakán lévő iránytű tetoválásért pedig külön pluszpont, hiszen az útvesztőből az iránytű jelentheti a kiutat és végül valóban ő volt a kiút a fogságból.

További pluszpont, hogy Denis Villeneuve egy igazi cliffhangert eszelt ki, olyat amit az elmúlt években már régen elfelejtettek a moziban: a nézőre bízza a történet befejezését.

SPOILER A KÉP ALATT!

Lehetséges befejezések:

Dover sípját nem hallja meg a nyomozó.

Dover sípját meghallja a nyomozó.

Dover sípját meghallja a nyomozó, de a “bűnei” miatt nem menti meg.

Gyenge láncszem

Maria Bello, Maria Bello és Maria Bello. Elképzelni nem tudom, hogy mit látnak benne a rendezők, mert még unalmas feleségnek is szörnyűbb volt, mint legutóbb a Touchban.

És persze maradtak még kínzó kérdések is:

– Hogy a fenébe nem találtak semmit a lakókocsi átvizsgálásakor?

– Ha azért nem , mert nem azzal rabolták el a lányokat, akkor mivel?

– Miért nem mondott egyik gyanúsított sem semmit? Oké, hogy Alex a betegsége miatt, de a másik srác és a pap?

– Amikor kutyákkal vizsgálták át az erdőt, akkor Alex házát miért nem?

– Amikor előkerült Alex mint gyanúsított nem néztek utána a múltjának?

Share This