Filmsor - Mozifilmek, tévésorozatok, média

7 James Bond-projekt, amiből nem lett semmi

Füstbe ment tervek Őfelsége legjobb titkosügynökének legendáriumából.

0

Nemrégiben bombaként robbant a hír, hogy a 25. Bond-film megrendezésére felkért legendás Danny Boyle elhagyta a produkciót, így már valószínűleg soha nem láthatjuk az ő Bond-kalandját. Ám nemcsak a Trainspotting direktorának projektje fuccsolt be a James Bond-történelemben. Összeállításunkban a soha el nem készült James Bond-filmek halmazából szemezgettünk.

Alfred Hitchcock Tűzgolyója

1959-ben a Suspense Mesterét, Alfred Hitchcockot is felkérték az első James Bond-film megrendezésére. A felkérés egy közös barátjukon keresztül magától a Bond-kötetek szerzőjétől, Ian Flemingtől érkezett, aki egy táviratban ismertette a film cselekményét. A projekt a Tűzgolyó egy korai verziója volt, amelyben a maffia megszerez egy atomtöltetet, amivel sakkban tartja Angliát. Sajnálatos módon a rendező és az író közti személyes találkozó soha nem valósult meg.

A mai napig nem derült ki, hogy Hitchcock egyáltalán olvasta-e Fleming táviratát. Az is lehet, hogy igen, de nem akart rögtön az Észak-északnyugat című 1959-es alkotása után egy újabb spionfilmet rendezni.

Helyette Hitchcock inkább a Psychót kezdte el forgatni, a Tűzgolyó megvalósítását pedig elnapolták (a film csak a negyedik Bond-kaland lett). A 007-es ügynök az 1962-es, Sean Connery által fémjelzett Dr. Noval mutatkozott be a vásznon. Az biztos, hogy ha összejött volna a Hitchcok-féle Bond-film, abban egy egészen más 007-est ismertünk volna meg.

Gyémántok az örökkévalóságnak George Lazenbyvel

George Lazenby, az egykori ausztrál modell egyetlen mű, az 1969-es Őfelsége titkosszolgálatában után eldöntötte, hogy nem játssza el többé a szuperkémet. Ezzel hatalmas zűrzavart okozott, hiszen akkor már írták a következő Bond-film, a Gyémántok az örökkévalóságnak forgatókönyvét, ami szoros folytatása lett volna az Őfelsége titkosszolgálatában-nak.

Az eredeti elképzelések szerint ebben a filmben Bond brutális bosszút áll ellenségén, Blofelden, amiért a férfi megölte feleségét. Lazenby távozása miatt azonban vissza kellett hívni az egyszer már távozó Sean Conneryt, akivel az egész projektet új alapokra helyezték, ezért a forgatókönyvet is teljesen átírták.

Az eredetileg tervezett sötét és erőszakos film egy sokkal lazább stílussal bírt. A hozzáértők szerint a keményvonalas Bond-fanok szerették volna a bosszúálló ügynököt (Albert Broccoli és Harry Saltzman, a Bond-filmek akkori producerei viszont nem voltak elragadtatva tőle) de jó húzás volt az átírás, mivel a tömegeknek kifejezetten bejött a végül mozikba küldött verzió: az 1971-ben bemutatott alkotás tarolt a mozipénztáraknál, és remek átvezetést jelentett ahhoz a humoros, könnyed 007-eshez, akit Roger Moore képviselt.

McClory harmadik Tűzgolyója

Az ötvenes években Ian Fleming közös munkába kezdett Kevin McClory forgatókönyvíró-producerrel, akivel forgatókönyvként kezdték el írni a Tűzgolyót. A filmből nem lett semmi, így Fleming átírta a szkriptet regénnyé, és a saját nevén kiadta. McClory beperelte az írót, és megszerezte a könyv megfilmesítésének jogait, így aztán amikor a Bond-filmeket gyártó Eon Productions 1965-ben adaptálta a Tűzgolyót, alaposan beleszólt a munkálatokba, később pedig megcsinálta saját Tűzgolyóját, az 1983-as Soha ne mondd, hogy soha c. filmet, amiben az ősz Sean Connery játszotta a főszerepet.

McClory azonban ezután sem nyugodott le, szeretett volna egy harmadik verziót is az alapanyagból. A filmet először a fiatal Pierce Brosnannel képzelte el, aki akkoriban még nem is volt Bond. Később, a késői 90-es években Timothy Daltont akarta a főszerepbe, aki akkor már nem volt Bond, de ebben az időben felmerült Liam Neeson neve is. McClory végül elvesztette a jogokat, így a harmadik Tűzgolyó nem valósult meg. Durva belegondolni, hogy Neeson már jóval az Elrabolva előtt akciósztárrá válhatott volna…

Egy hölgy kincse

Timothy Dalton komolyabb Bondja vitathatatlanul megelőzte korát, de csak két filmet láthattunk vele a késői ’80-as években. Ám terveztek vele egy harmadikat is. Dalton 1991-ben, az Egy hölgy kincse (The Property of a Lady) címre keresztelt Bond-moziban tért volna vissza, ám az MGM és az Eon Productions (A Bond-filmek jogtulajdonosa) jogi csatározásai miatt a film munkálatainak megkezdése 1994-re tolódott, Dalton pedig köszönte szépen, lelépett a színről.

A sztori szerint Bondot a Távol-Keletre küldik, ahol egy skót nukleáris üzem elleni támadás kapcsán kell nyomoznia egy korrupt üzletember, Sir Henry Lee Ching után, és természetesen meg kell akadályoznia a harmadik világháborút. A küldetéshez Bond egyik volt mentorának is köze lett volna, aki elárulta az ügynökséget. Az Egy hölgy kincsét erősen átírták (például Skóciát lecserélték Oroszországra, Bond áruló mentorából áruló barát lett), és 1995-ben Aranyszem címmel mozikba küldték Pierce Brosnan főszereplésével.

Halle Berry Jinx spinoff-ja

A női főszereplős spin-off ötlete az 1997-es A holnap markában után merült fel a Bond-filmek producereiben, méghozzá a Michelle Yeoh maláj színésznő által igen karizmatikusan alakított Wai Lin nevű kínai szuperkém kapcsán. Yeoh karaktere végül nem kapott saját filmet, de visszatért volna a 2002-es Halj meg máskorban, de a színésznő nem ért rá a forgatás idején.

A Halj meg máskort követően felmerült egy újabb női Bond-film lehetősége a Jinxt életre keltő Halle Berryvel. A tervek állítólag annyira előrehaladottak voltak, hogy már a bemutató dátuma és a rendezői is megvolt: a Jinx-mozi 2004 telén érkezett volna Stephen Fears (Veszedelmes viszonyok, A királynő) dirigálásában. Körülbelül egy évvel a premier előtt azonban a stúdió lefúja a bemutatót.

Az okok a mai napig homályba burkolóznak. A producerek a jó öreg kreatív nézetkülönbségekre hivatkoztak, azonban a film törlése őket is megdöbbentette. Hogy mi állhatott a háttérben? Az ügynöknő figurája talán nem volt elég érdekes ahhoz, hogy elbírjon egy teljes filmet, hiszen a karakter a Halj meg máskorban is csak akkor volt izgalmas, amikor megidézte Ursula Andress habokból való kiemelkedését a Dr.Noból. A választ valószínűleg már soha nem fogjuk megtudni, és azt sem tisztázta senki, hogy mi lett volna a film sztorija.

Quaentin Tarantino Casino Royale-ja

Bizony, egy időben a 90-es években a filmvilág legünnepeltebb rendezőjévé váló Quentin Tarantino is Bond-filmet akart rendezni. Tarantino a Casino Royale-t akarta megalkotni. Pierce Brosnant akarta főszereplőnek, a cselekményt pedig a 60-as évekbe helyezte, Bond tragikus sorsú szerelmét, Vesper Lyndot pedig Uma Thurmannek szánta. Beszélt is Brosnannel a filmről, ám miután az ír származású színész szögre akasztotta a zakót és a pisztolyt, Tarantinót többé nem érdekelte a projekt. Érdekes egy film lett volna, az fix.

Volt egyszer egy kém

A Daniel Craig-éra eddigi legjobb Bond-filmje, a Skyfall is teljesen máshogy jelent volna meg a vásznon. Létezett egy tervezet, amit az Oscar-jelölt Peter Morgan (Frost/Nixon, Az utolsó skót király, The Crown) írt. Morgan verziója sokkal sötétebb volt a mozikba küldött változatnál.  M (Judi Dench) ebben a sztoriban is meghal, de maga Bond az, aki végez a nővel, miután az egy komplex zsarolási ügybe keveredik, ami mögött a saját törvénytelen fia áll, aki egy KGB-ügynöktől született a hidegháború idején.

Robert Wade, aki Neal Purvissal az 1999-es A világ nem elég óta minden Bond-filmben társszerzői kreditet jegyez, nem tartotta magában Morgan könyvének kritikáját. A 2015-ben megjelent Some King of Hero: The Remarkable Story of the James Bond Films című könyvben a következő olvasható tőle Morgan víziójáról: „Nagyon nehéz lett volna hitelesen, elfogadhatóan megcsinálni. Elképesztően sötét volt és őszintén szólva nem hiszem, hogy tényleg működött volna.”

Irodalom: Den of Geek, Medium, Variety

Share This