A DESPACITO-jelenség

Vannak dalok, amelyek rejtélyes módon csak hónapokkal (vagy bizonyos esetekben évekkel) a megszületésük után futnak be világsikert. Ilyen például a panamai Erika Ender és a costa ricai Luis Fonsi közösen megírt dala is, amely év eleje óta futja hihetetlen sikertörténetét, pedig a hangzatos belépő ellenére, eleinte csak a Billboard Top 100 88. helyéig jutott.

Kissé vicces, de tény – főleg a spanyolul nem tudóknak (pl. én) hathat furcsán a fenti videóklip megtekintése ennek tudatában: de a Despacito dalszövege arról szól, hogy lassan és érzelmesen kell szeretkezni (vetkőzz lassan, csókolj lassan, fedezd fel minden porcikám stb.), mer’ az úgy a jó. Hogy ebbe a szövegvilágba, hogy jön az utcai hajvágás meg a kisgyerekek az mindegy is, bár megindokolták, hogy átakarták adni az utcai életérzését… Persze az sem mellékes, hogy a Despacito dalszövege egészen olyan költői magasságokba szökik, mint a “Te vagy a mágnes, én vagyok a fém” (Tú, tú eres el imán y yo soy el metal), de valószínűleg nem is a szövegvilág irodalmi magasságai miatt lett világhírű (ahogy ez szinte bármelyik világslágerről elmondható)… Meg hát a spanyol nyelv szépségéről általánosságban elmondható, hogy ha csak spanyol labdarúgók neveit mondanánk egymás után, már az is dallamosnak tűnne.

Na de, kezdjük az elejéről. A 43 éves dalszövegíró-énekesnő és a 39 éves popénekes 2015-ben megírt tipikus latin-amerikai “balladájához” becsatlakozott a 40 éves costa ricai rapper, Daddy Yankee is, majd tavaly év végére (hivatalosan pedig január 2. hetében) össze is hozták az immár megzenésített és felénekelt Despacitot, ami szintén januárban még egy videóklipet is kapott, aminek köszönhetően végképp szárnyra kelt a dal, hiszen Youtube-statisztikailag ez lett a legsikeresebben debütáló spanyol nyelvű zenei videó. Áprilisra összejött az egymilliárd megtekintés, jelenleg pedig ez a Youtube történetének 18. legnézettebb videója.

Áprilisban azonban még ennél is nagyobb bumm jött, egyrészt mert a késleltetett európai megjelenésnek köszönhetően nálunk ekkora robbant a dal, másrészt meg azért, mert kijött egy verzió immár Justin Bieber szerepvállasával is, ráadásul az alkotók nem a szokásos sémát követték (kő’ egy kis angol rap), hanem Bieber is részben spanyolul énekel. Ekkor kezdett el igazán megnőni a Despacito ázsiója, olyannyira, hogy a fentebb is említett, mértékadó Billboard Top 100 első helyére kúszott  – és jelenleg is ott tanyázik.

Spanyol dal erre több mint két évtizede nem volt képes, legutoljára 1996-ban tudott első lenni ezen a listán a Macarena Bayside Boys-féle remixe – amiben ugye pont az volt a változás az eredetihez képest, hogy egészen sok volt benne az angol szöveg.

És ezzel még nem volt vége, mert a rádiók mellett szép lassan a diszkók és a dj-k is felfedezték maguknak a Despacitót, úgyhogy senki ne lepődjön meg, hogy bárhová is megy, tuti, hogy beleszalad a dalba.

Még akkor is, ha valójában ő már “hárctájlba” nyomja:

És persze jöttek  különböző “amatőr” és Youtuber live-roomos feldolgozások, mint például a Madilyn Bailey (és Leroy Sachez)-féle, ami kis túlzással még az eredetinél is jobb lett.

A szakértők szerint  – bár Enrique Iglesiasnak köszönhetően a köztudatban azért állandóan jelen volt a latinos dallamvilág – egyébként a Despacito sikere a latin-amerikai zene új aranykorát hozhatja el nekünk, vagyis a dal (amelyről Fonsi egy márciusi interjúban elárulta, hogy egyáltalán nem számított rá, hogy ennyire bejön a népeknek, ezért nem is nagyon foglalkozott vele, igazából töltelékdal volt az albumon – aztán a stúdió nyomására kezdett el komolyabb energiát belefektetni) nem csupán egy fecske, ami megcsinálja 2017 nyarát, hanem a híd lehet a latin-amerikai előadók számára az USA és persze Európa felé.

És persze mi alig várjuk, hogy valaki megpróbálkozzon vele a következő Megasztár válogatóján.

Szólj hozzá!

Hozzászólás

Ez is érdekelhet Ettől a szerzőtől

Komment
Close