A félelem éjszaka jön érted – IT COMES AT NIGHT filmkritika

Persze, nem feltétlenül

Aki látta a Green Roomot, esetleg a The VVitchet (A boszorkány), az nem feltétlenül fog meglepődni, hogy az A24 legújabb horrorja sem valami jumpscare tucat, hanem egy kőkemény lélektani dráma, ami keményen kimaxolja a midcut zsánerét.

it-comes-at-night

Persze ugyanide sorolható a The Babadook, az It Follows (Valami követ), a Get out (Tűnj el!) vagy éppen a Blue Ruin, amelyek nem feltétlenül a történetvezetésük, a rémisztgetésük vagy éppen a bloodlust mivoltuk miatt kerülnek a horror címkéje alá, hanem azért, mert emberközpontúságukkal, karakterközpontúságukkal mély nyomot hagynak bennünk.

A Krishát is jegyző, másodikfilmes Trey Edward Shults által írt és rendezett It comes at night kőkemény lélektani és pszichológiai thrillerben, minimális horrorelemmel és minimális, de annál mélyebb történettel. Shult filmjének főhősei egy család – Paul (Joel Edgerton) és Sarah (Carmen Ejogo) illetve fiuk Travis (Kelvin Harrison Jr.), akik már első jelenetükben éppen nagyapát vetik máglyára, köszönhetően annak, hogy egy titokzatos fertőzés alaposan megtizedelte az emberiséget. Ők hárman egy erdőközepi “kunyhóban” töltik mindennapjaikat, igencsak szabályt követően, ugyanis egyetlen hiba akár az életükbe is kerülhet. Az idillnek közel sem nevezhető mindennapokat egy Will (Christopher Abbott) nevű férfi felbukkanása – nevezzük nevén betörése – borítja fel, akit – és családját: feleségét Kimet (Riley Keough) és fiát (Griffin Robert Faulkner) idővel befogadnak az otthonukba, mondván többen erősebbek és könnyebben meg tudják védeni az otthont, hogy azon a bizonyos piros ajtón, amely a ház egyetlen be és kijárata ember fia ne tudjon berontani.

it-comes-at-night-633x356

Csakhogy az első perctől kezdve a levegőben van, hogy a piros ajtó, nem attól véd majd, ami be akar jönni, hanem azt akadályozza majd meg, ami vagy aki ki akar jutni a házból. Az első pillanattól az It Comes at Nightot magára alá gyűrő feszültség ugyanis képkockáról képkockára egyre nő, még annak ellenére is, hogy tulajdonképpen alkotói részről egyik történetszál sincs kibontva, abszolút szabad kezet adnak a néző képzeletének legyen szó szexuális- vagy apa és fia közti feszültségről.

Ahogy a szereplők, úgy a néző feszültsége is percről percre nő és a lassú folyású történet ellenére egyre visszafolytabban vesszük a levegőt, ugyanis az It comes at Night legnagyobb kérdése az, hogy miközben a piros ajtón túlról várjuk a rémségeket, nem-e az ódon és egyre sötétebb rémálmokkal teli házban születik valami igencsak baljós…

A két, családját óvó családfő között ugyanis a közös vacsorák és whiskeyzések között végig megvan a feszültség, igaz a többiek sem csak díszletként vannak, hanem nagyon komolyan hozzájárulnak a film végén elhatalmasodó paranoiához.

Akik egy zombiktól és hulláktól hemzsegő fertőzésfilmre vágynak, a nem kicsit becsapósan megvágott előzetes miatt biztosan csalódni fognak, de akik tudják, hogy mire számíthatnak az A24-től azok nyugodtan hátradőlhetnek, ugyanis az It Comes at Night is megtalálja a középutat a dögunalmas és közönségfilmnek közel sem nevezhető fesztiválfilmek és a második vonalhoz tartozó horrorok között.

Szólj hozzá!

Hozzászólás

80%
Az év egyik legjobb horrorja!

It Comes at Night (2017)

Az It Comes at Night minden pillanata idegtépő, ami nagyban köszönhető a remek színészi játéknak és a több mint zseniális operatőri munkának. Ismét csak bebizonyosodik, hogy Joel Edgerton több mint alulértékelt színész, de játékával bőven felnő mellé Kelvin Harrison Jr. is, ahogy Trey Edward Shults rendező is büszke lehet arra, amit kiadott a kezéből. Az It Comes at Night az év eddig legfeszültebb darabja, egyszeri megnézésre mindenképpen ajánlott, különösen azoknak, akik szeretnek egy-egy filmen órákig gondolkodni a megtekintés után.

  • Szerintem

Ez is érdekelhet Ettől a szerzőtől

Komment
Close