A hét filmje: Logan – Farkas

A természet szörnynek alkotott. Az emberek fegyvert csináltak belőlem. És Isten túl hosszúra nyújtotta az egészet.

2029-et írunk. A mutánsoknak vége – vagy legalábbis majdnem. A megfáradt, magányos Logan a mexikói határ szélén, egy isten háta mögötti porfészekben bujkál a világ elől; sofőrködésből él, és reggeltől estig iszik. Társa a száműzetésben Caliban, a csavargó, és a nagybeteg X professzor, kinek elméjét egyre súlyosabb rohamok gyötrik. A rejtőzködésnek egy titokzatos nő látogatása vet vége: az asszony egy különös kislánnyal érkezik, akit Logannak kéne biztonságba juttatnia. És a sokat próbált harcos elindul, hogy megküzdjön a gonosz erőkkel, és egy utolsó, életre-halálra szóló küldetés végén beteljesítse sorsát…

Logan - Farkas poszter

AZ UTOLSÓ FARKAS-TÖRTÉNET

Hugh Jackman a 2000-es X-Men – A kívülállókban (X-Men) bújt először Logan bőrébe, és ezután még hétszer kölcsönözte tehetségét és karizmatikus egyéniségét a világ legnépszerűbb mutánsának. De most, a sorozatot megkoronázó Logan – Farkasban (Logan) még mindig tud újat mutatni a figuráról.

„Meglepő, friss és emberi történetet akartunk – mondja Jackman. – Számomra Farkas igazi ereje nem a szuperképességeiben, hanem az emberségében rejlik. És most, amikor utoljára játszottam el ezt a szerepet, még inkább erre figyeltem. Nem a karmai érdekeltek, hanem a szíve.”

Jackman, aki a kezdetektől hatalmas intenzitással és átéléssel formálta meg Logant, ezúttal még mélyebbre ás, hogy megmutassa, a lobbanékony természetű, szivart rágcsáló, nyers, összeférhetetlen mutánsból hogyan lesz önfeláldozó bajtárs, aki a legnagyobb áldozatra is kész az ügyért, amiben hisz.

Jackman és a Logan – Farkas társíró-rendezője, James Mangold már a figura első önálló filmjében, a 2012-as Farkasban (The Wolverine) elkezdte átpozícionálni a figurát. Ebben a Chris Claremont és Frank Miller 1980-as képregény-sorozata alapján készült moziban, amit a japán szamurájfilmek, és az amerikai noirok és westernek ihlettek, Logan azért mozdul ki önként vállalt magányából, hogy Japánban belevesse magát a bűn és az intrikák világába. A Farkas méltatásakor a kritikák kiemelték, hogy a film nem csak a lélegzetelállító akciójelenetekre épít, de a Logan lelkében tomboló zűrzavart is érzékenyen ábrázolja.

„Amikor az új filmre társultunk Hughval, nem egyszerűen egy újabb Farkas-mozit akartunk csinálni – magyarázza Mangold, akinek a Kate és Leopold (Kate & Leopold) és a Farkas után ez a harmadik közös munkája Jackmannel. – Egy olyan karaktervezérelt sztorit képzeltünk el, ami feltárja a hős belső félelmeit, gyengeségét, és így még emberibbé teszi.”

Jackman és Mangold abban is megállapodott, hogy a történetet elkülöníti a szélesen hömpölygő X-Men-franchise-tól.

„Önálló mozit akartunk – mondja Jackman. – Ez a film sokkal realisztikusabb, mint az X-Men-sorozat bármely korábbi darabja, vagy a képregényekből készült filmek általában. Nagyon, nagyon emberi.”

Mangold a Farkas társ-forgatókönyvírójával, Scott Frankkel és a legújabb Alien-film, az „Alien: Covenant” könyvét jegyző Michael Greennel ült neki a Logan – Farkas forgatókönyvének. Lelki szemei előtt első pillanattól kezdve egy nagyon erős kép lebegett a pusztaságban haladó Loganről, Xavier professzorról és Lauráról.

„Road movie-t akartam csinálni róluk – magyarázza a rendező –, ami rendezői szempont kisebbfajta öngyilkosság. Ha bezárod a figuráidat egy autóba, és elindítod őket az országúton, ezzel alaposan bekorlátozod magad. Lemondhatsz a bombasztikus effektekről: ez egy szűk, intim világ, itt a hatások is ezen a szinten mozognak.”

Mangold, aki a nagy westernhősök, Clint Eastwood Josey Wales-ának vagy Alan Ladd Shane-jének örökösét látja Loganban, sebezhetőbbé, érzékenyebbé akarta tenni a karaktert. „A film alaphelyzete, hogy Logan öngyógyító képessége már nem a régi – fejtegeti a rendező. – Egészégét kikezdte az idő, és lelkileg is megroppant.”

A Logan – Farkas, amely több mint ötven évvel a 2014-ben készült X-Men – Az eljövendő múlt napjai (X-Men: Days of Future Past) után játszódik, hangsúlyozottan önálló történet: sokkal inkább egy bensőséges családi utazás – megtűzdelve akciójelenetekkel –, mint egy vizuális hatásokkal felturbózott, klasszikus sci-fi.

A film elején a gyenge, sebezhető Logan, akire mázsás súllyal nehezedik önnön halhatatlansága, a Patrick Stewart által megszemélyesített, nagybeteg Charles Xavierra vigyáz egy elhagyott gyártelepen. Hozzájuk csatlakozik Caliban, akit a Hello Ladies című vígjátéksorozatból ismert brit komikus, Stephen Merchant alakít: a három mutáns itt, az isten háta mögött rejtőzik, miközben a világ azt hiszi róluk, hogy fajuk kihalt.

Logan alkoholmámorban úszó, egyhangú életét fenekestül felforgatja, hogy megjelenik nála egy kétségbeesett nő, aki egy kislányt varr a nyakába. A gyereket Laurának hívják (őt Dafne Keen játssza, akinek ez az első filmje), és képességei félelmetesen hasonlítanak Loganéhez: kezéből és lábából ugyanolyan adamantium karmok törnek elő, mint Farkaséból. Logan vonakodva veszi vállára az új felelősséget – nem akarja még egyszer eljátszani a hőst.

Küzdelem a homályba vesző szebb jövőért – Logan filmkritika

„Legszívesebben a kisujját se mozdítaná a lányért – mondja Jackman. – A szép szavak és a könnyek már rég nem hatnak rá. Az élet megtanította, hogy a segítségéből nincsen köszönet. Akiket szeretett, mind megszenvedték, és ha túl közel engedett magához valakit, a vége mindig fájdalom és pusztulás volt.”

Logan, akinek a veszélyes kibernetikus bűnözőtől, a Boyd Holbrook által megszemélyesített Donald Pierce-től kell megvédenie a lányt, kedve ellenére elindul X professzorral, hogy az ellenséges területen át eljutassa Laurát egy Eden nevű helyre, ahol a mutánsok biztonságban élhetnek. De Pierce és félelmet nem ismerő kiborgcsapata mindent megtesz, hogy visszavigye a lányt Dr. Zander Rice-hoz, a sötét lelkű genetikushoz (a szerepet Richard E. Grant alakítja), aki embertelen kísérleteivel elindította a lány mutációját, hogy szuperkatonát faragjon belőle.

„Rice szociopata, semmit sem fog fel a mutánsok érzéseiből – jellemzi a figurát Grant. – Alapanyagnak tekinti őket, akiket gátlástalanul felhasználhat a klónozási kísérleteihez. Hidegfejű tudós, nincsenek érzelmei, és fütyül a tettei következményeire.”

Farkas fizikai képességeit már kikezdte az idő, és az ellenfél, aki ezúttal a nyomába szegődik, a szokottnál is veszélyesebb.

„Szokták mondani, hogy minden film olyan jó, mint a főgonosza, és ha ez igaz, akkor nincs gond, mert Boyd hatalmasat játszik a szerepben – dicséri partnerét Jackson. – Remekül hozza a figura sötét humorát. Ugyanakkor egyik pillanatról a másikra vált, és akkor az ember ereiben megfagy a vér.”

Jackson lelkesedése tovább fokozódik, amikor ifjú partnernője, az élete első nagyjátékfilmjében máris érett alakítással bemutatkozó Dafne Keen teljesítményét méltatja.

Logan_jelenetfoto_5

„Őstehetség, akivel megtiszteltetés volt együtt szerepelni – mondja Jackman. – A 11 éves kislány, akit a filmben játszik, Farkas DNS-ét hordozza, és hasonló a személyisége is: vad és lobbanékony, tele van dühvel, sötét indulatokkal. Dafne egészen másmilyen, mégis tökéletesen megragadja a figurát.”

Az ifjú színésznő professzionalizmusa Stewartot is lenyűgözte. „Csak egy gyerek – áradozik a brit színész –, mégis akkora súly és intenzitás, olyan kifejezőerő van a játékában, hogy bármelyik világsztár megirigyelhetné.”

„Laura az elején nagyon csendesnek tűnik – mondja Keen. – Nem tudja szavakkal kifejezni az érzéseit, ahogy a normális gyerekek, könnyen dühbe gurul, és akkor emberek halnak meg. Ugyanakkor imádja a rózsaszín cuccokat, meg az egész csillámpónis világot, szóval tele van ellentmondással.”

Közös gyökereik miatt Logan apafigura Laura számára: ő az, aki segíthet neki abban, hogy megbékéljen önmagával, és megzabolázza haragját. „Loganben jóság lakozik – fejtegeti Jackson –, ezért nem lett belőle gyilkoló gép. Van szíve. Van lelkiismerete. Gondolkodik, és nem követi vakon senki parancsát.”

Logannek a fogadott gyerek mellé egy apa is jut, akiről gondoskodnia kell: Charles Xavier. A professzor súlyos leépüléssel járó mentális betegségben szenved, állapota egyre romlik, és azzal fenyeget, hogy pusztító szellemi ereje kárt tesz másokban. „Öreg, beteg, és ami a legfontosabb, életveszélyes – mondja a figuráról Stewart. – Ereje elszabadulóban van. Veszélyt jelent a világra. És az ember, aki vigyáz rá, aki beszélget vele, ápolja, és fölemeli, ha elesik, Logan.

A többi X-Men-filmhez képest a szuperhős- és mutánstematika háttérbe szorul – folytatja Stewart. – Ez a film sokkal inkább az emberségről, az emberi kapcsolatokról szól. A rendezőnk egy mindannyiunk számára ismerős, hétköznapi világot hozott létre, rengeteg izgalomba, veszélybe és kalandba csomagolva.”

A Logan – Farkas Jacksonhoz hasonlóan Stewart számára is csúcspontot jelentett a szerepépítkezésben. „Szívszorító, gyönyörű, gazdagon rétegzett, mély és bonyolult alakítás az övé – állítja Jackson. – A Logannal való viszonyában megvan minden egy igazi apa-fiú kapcsolatból: büszkeség, csalódás, harag, szeretet, frusztráció.”

A szokatlan családhoz tartozik Caliban, az albínó mutáns, akit egyfajta bajtársiasság fűz a híresen antiszociális Loganhez.

„Nem könnyű kapcsolat az övék – fejtegeti Merchant –, de fontos volt számomra, hogy ne csak a huzakodásaik jelenjenek meg a filmben, hanem azok a pillanatok is, amikből megérezzük, mi az, ami összetartja őket.”

„Ez a film a családról szól – csatlakozik Mangold. – És a hűségről és a szeretetről, legfőképp pedig egy Logan nevű fura fazonról, aki egész hosszú élete során menekült minden valódi érzéstől és meghitt emberi kapcsolattól, hogy a végén mégis megtalálja mindezt.”

Farkas rajongóinak azonban nem kell aggódniuk: kedvenc hősük a Logan – Farkasban is kimereszti karmait, és haragja pusztítóbb, mint valaha. Ez az X-Men-széria első erőteljesen korhatáros darabja. „Az új film Farkasa az egyik legsötétebb, legbonyolultabb figura a képregények univerzumában – mondja Jackman. – Kicsit aggódtunk is, hogy nem eresztettük-e túlságosan is szabadjára.”

A korhatáros jelleg felvállalása lehetőséget adott Mangoldnak, hogy súlyosabb témákat is megpendítsen, és az emberi gyarlóságról, a halandóságról, és a családtagokat összekötő kapcsolatokról beszéljen. „Nem akartam olyan filmet, amiben még több az öncélú erőszak – árulja el a rendező. – Felnőttekhez akartam szólni, nem gyerekekhez. A korhatár alkotói szabadságot ad. Bátrabban felvállalhatsz érettebb témákat. Nincs rajtad a nyomás, hogy mindenkihez szólj.”

Persze a rajongókhoz, akik 17 éve követik nyomon kedvenc mutánsuk kalandjait, nagyon is szólni akartak az alkotók. És Jackmannek is szívügye volt, hogy méltó módon búcsúzzon az X-Men-sorozattól, és a szereptől, ami összeforrt a nevével.

„Volt egy pillanat, amikor megértettem, hogy ezzel tényleg vége – emlékezik Jackman. – Imádom ezt a figurát, és elképesztő módon a magaménak érzem. És arra gondoltam, hogy ha már búcsúzunk, csináljuk szépen. Úgy éreztem, belepusztulnék, ha nap mint nap nem adnám ki a lelkemet is a forgatáson. Ha egy mákszemnyi is bennem marad abból, amit beletehettem volna a szerepbe. Minden áldott nap csatát vívtam, hogy a legtöbbet hozzam ki magamból.”

A színész a következőképpen összegez:„Nekem ez az egész az életről és a halálról szólt. Tudom, hogy drámaian hangzik, de ez az igazság: tényleg így éreztem!”

A PRODUKCIÓRÓL

A Logan – Farkas forgatása 2016 perzselő nyarán zajlott Új-Mexikóban és New Orleansban. A tervezőcsapatot a veterán díszlettervező, Francois Auduoy irányította, akinek a Farkas után ez volt a második találkozása Logan világával.

„A film igazi road-movie – magyarázza Auduoy –, és egy hosszú utazás adja a gerincét, ami El Paso és Mexico sivatagos tájaitól Texason, Oklahomán és Kansason át egészen South Dakota terméketlen vidékéig tart. Jim változatos látványvilágot akart, amiben csak az volt a nehéz, hogy mindezt két államban, viszonylag kevés forgatási helyszínen kellett megteremtenem.”

Auduoy és csapata a NASA New Orleans-i gigantikus gyártelepén, a Michoud Assembly Facility-n lévő négy Big Easy stúdióban építette fel a film legnagyobb alapterületű díszleteit, a az elhagyott öntődét, ahol Logan X professzort őrzi, és az Oklahoma Cityben lévő kaszinóhotelt.

A díszletek kialakításánál felhasználták a színészek ötleteit is. Stephen Merchant különösen aktív volt ezen a téren.

„Caliban süt-főz, ő az egyetlen igazán civilizált lény a trióból – magyarázza a díszlettervező –, és Stephen hiányolta ennek a nyomait. Ezért átruccantunk a mexikói Juarezben, és Stephen javaslatára összeszedtünk egy csomó színes bögrét, cserepet és más mexikói kézműves portékát, amivel otthonosabbá tettük a kuckót.”

„Francois stúdiódíszletei nagyon komorak és elképesztően realisztikusak voltak – mondja John Mathieson operatőr. – A lepusztult öntöde olyan élethűre sikerült, hogy amikor esténként végeztünk a forgatással, szinte viszketett a bőrünk, és úgy éreztük, hogy csurom koszosnak vagyunk.”

Egy road movie-ban a járműveknek kulcsszerepük van. Logan limuzinját egy Chrysler 300-ról mintázták. „Ez az autó Logan bevételi forrása – magyarázza a díszlettervező –, ezzel jár a professzorhoz, és ezt használja a meneküléshez, szóval maga is szinte önálló karakter a filmben.”

„Olyan járművet kellett terveznünk, amit csak valamikor a jövőben fognak majd megépíteni, ugyanakkor már tíz éves, amikor a filmben megjelenik – veszi át a szót Nick Pugh, az autók felelőse. – Vagyis egyszerre kellett nagyon újnak, és nagyon réginek lennie, ami, valljuk meg, tervezési szempontból nem kis mutatvány. Három limuzint használtunk, ebből kettő egyforma volt, viszont a harmadiknál, amit a kaszkadőrmunkákhoz használtunk, egy bivalyerős Baja versenyautóra húztuk fel ugyanazt a karosszériát. Ez az autó ugrani tudott, keresztülgázolt minden akadályon, és 80 kilométerrel száguldott a sivatagban.”

Az üldözések mellett a film tele van brutális, véres akciójelenetekkel, és az öldöklésekből Laura is tevékenyen kiveszi a részét. A kislányt alakító Keen Spanyolországban készült a forgatásra, és egy hónappal a felvételek megkezdése előtt érkezett az Egyesült Államokba. „Karmokat adtunk a kezébe, hogy kipróbálhassa, milyen velük dolgozni – magyarázza Garrett Warren kaszkadőrszakértő. – Papírokat szaggatott velük ketté, így jobban érezte a hatásukat, mintha csak a levegőben kaszabolt volna.”

DF-03259.DNG

Az ifjú színésznő civilben gimnasztikázik, és légtornászattal is foglalkozik, úgyhogy a harci jelenetek koreográfusainak könnyű dolga volt vele. „A legtöbb verekedős jelenetet ő maga csinálta – meséli Jackman. – Keményen dolgozott, de élvezte is, ki nem hagyott volna egyetlen edzést sem. Hátborzongató ügyességgel bánt a karmokkal.”

„A többi színész olyan volt nekem, mint a családom – mondja Keen. – Biztonságban éreztem magamat mellettük. A szerepemre tudtam koncentrálni, és még jobban éreztem, mennyire szeretne ez a lány egy családot, amiért olyan kétségbeesetten küzd.”

Bár Laura, ha feldühítik, ölni is képes, lélekben csak egy kislány, és ez az öltözködésén is meglátszik. „Amikor először látjuk, a megjelenése egyszerű, színtelen – magyarázza az Emmy-díjas jelmeztervező, Daniel Orlandi. – Olyan, mint egy rab, aki most szökött meg a börtönből. Amikor aztán elkezd öltözni, kiderül, hogy ez a könyörtelen gyilkos imádja az egyszarvús pólókat és a rózsaszín kiegészítőket. És ettől hirtelen az egész karakter ironikus keretbe kerül, és sokkal szerethetőbbé válik.”

Ami többi fontos szereplőt illeti, Orlandi a klasszikus westernekből és a bűnfilmekből merített ihletet. „A rendezőnk azt mondta nekem, hogy nem akar szuperhős-jelmezeket és hasonló jellegzetes holmikat látni a filmben – meséli a jelmeztervező. – Loganről nem egy piperkőc alkat, de amikor sofőrként dolgozik, a tisztesség kedvéért magára kanyarít egy olcsó fekete zakót; ez az egyenruhája. Amikor viszont útnak indul a lánnyal, western stílusú bőrkabátra és fameringre vált: minden sötét és egyszerű rajta. Menekül, és nem akar feltűnést kelteni.”

A komor, sötét, viseltes ruhák a film alaptónusába simulnak. „Kevés szín van filmben, és ez a főszereplők külsejére is igaz – fejtegeti Orlandi. – Melegebb színeket igazából csak azokon a figurákon látunk, akik kilógnak a főszereplők világából.”

„A jelmezekkel is hangsúlyoztuk a Logan és Laura közötti zsigeri kapcsolatot, ami olyan fontos a történet szempontjából – folytatja a jelmeztervező. – A kislány holmijai nagyjából megfelelnek korosztálya ízlésének. De ráadtunk egy farmerdzsekit, aminek a szabása hasonló, mint Logan kabátjáé.”

Szólj hozzá!

Hozzászólás

Ez is érdekelhet Ettől a szerzőtől

Komment
Close