A hét filmje: PÓKEMBER – HAZATÉRÉS

Spider-Man: Homecoming (2017)

0 345

A Pókember – Hazatérésben Peter Parker belelendül és igyekszik felzárkózni a Bosszúállók csapatához. A képregények történetének legnépszerűbb figurája végre elfoglalhatja méltó helyét a Marvel-univerzumban. Pókember már felbukkant az Amerika Kapitány: Polgárháborúban 2016 nyarán, a kritikusok és a rajongók is kitörő örömmel fogadták a megjelenését.

Behálózott Marvel-univerzum – Pókember: Hazatérés filmkritika

„Peternek az volt élete legnagyobb élménye, amikor a Bosszúállókkal küzdhetett a Polgárháborúban, utána viszont úgy érzi, semmi dolga, üresek a napjai – meséli Tom Holland, aki a címszerepet alakítja. – Tony Stark arra a feladatra osztotta be, hogy legyen a környék barátságos Pókembere, vagyis szedje le cicákat a fákról, segítsen át néniket a zebrán és csípjen fülön piti kis tolvajokat. De amikor Pókember végre high tech fegyverzet és felszerelés közelébe kerül, akkor elindul a tanulás útján és fejleszti a képességeit.”

Ha pedig Peter bizonyítani tudja, hogy méltó a Bosszúálló címre, akkor olyan mentort mondhat magáénak, mint senki más. „Tony Stark figyelmét már rég felhívta magára Peter Parker – mondja Robert Downey Jr. – Vele próbálja ki néhány új technikai fejlesztését és rajta tartja a szemét, mert úgy gondolja, egyszer még kiérdemelheti, hogy csatlakozzon a Bosszúállókhoz.”

„15 éve építjük a Marvel-univerzumot, és végre lehetőséget kaptunk rá, hogy Peter Parkernek is helyet adjunk benne – meséli Kevin Feige, producer és a Marvel Studios elnöke. – Így szerepelt már az eredeti képregényekben is. Nem egy különálló szuperhős volt, hanem ugyanabban a világban létezett, mint Tony Stark, Amerika Kapitány és a Bosszúállók.”

„Az Amerika Kapitány: Polgárháborúban már láthattuk az alapokat, Pókember eredettörténetét – jelenti ki Jon Watts rendező. – Ezért nekünk most már nem kellett magyaráznunk, hogy hogyan vehette a fejébe ez a 16 éves srác, hogy ő bizony szuperhős akar lenni. Peter Parker 8 éves volt, amikor látta a tévében Tony Starkot, aki azt mondta: ’én vagyok Vasember’. Úgyhogy ebben a világban igenis léteznek szuperhősök, ez nem kérdés, ennek megmagyarázására nem kellett időt fecsérelnünk, rögtön belevághattunk a sokkal szórakoztatóbb dolgokba.”

„Kevin Feige és én láttuk Jon korábbi munkáját, a Rendőrautó című filmet, amelyet ő írt és rendezett – mondja Amy Pascal producer. – Lenyűgözött minket. Két olyan gyerekből hozott ki hihetetlen színészi alakítást, akiknek semmilyen előképzettségük nem volt. Izgalmat, feszültséget tud teremteni a vásznon és megvan benne az a kivételes képesség, hogy akciókkal meséljen el egy történetet.”

Amikor Wattsot találkozóra hívta Kevin Feige, eszébe sem jutott, hogy esetleg ő rendezheti a Pókember – Hazatérést. „Amikor a Marvel behívott, úgy gondoltam, hogy csak meg akarnak nézni maguknak – emlékszik vissza a rendező. – Beszélgettünk, és egyszer csak szóba hozták Pókembert, és hogy mit is szeretnének belőle kihozni. Végtelenül izgatott lettem, és amikor eljöttem, szinte e föld felett jártam. Pedig akkor még nem is dőlt el semmi! Amikor pedig felhívtak, hogy engem választottak, majd kiugrottam a bőrömből. Mindig is szimpatizáltam Peter Parkerrel, mert ugyanolyan kocka voltam a gimiben, mint ő, amíg meg nem harapja a pók. Imádtam a kémiát, még az ebédemet is a laborban ettem meg, a haverjaimmal is kémiáról és fizikáról beszélgettünk… mi voltunk a legfurább alakok a suliban. Kémiai mérnöknek készültem akkoriban.”

Pokember Hazateres

„Peter Parker figurájában az az igazán jó, hogy pontosan olyan vágyai, álmai és problémái vannak, mint bármelyikünknek – mondja Pascal. – Ezért azt reméljük, mindenki azonosulni tud vele.”

„Pókember az Amerika Kapitány: Polgárháború minden idők legklasszabb iskolai szünidejét töltötte – jelenti ki Feige. – Együtt küzdött a szuperhősök rock sztárjaival, de most szépen vissza kell ülnie az iskolapadba. Lássuk be, ez nem lehet könnyű. És szerintem mindannyian éreztük már azt, én legalábbis biztosan, amikor a suliban ülve az járt az eszünkben, hogy vajon odakint nem várnának ránk sokkal nagyobb izgalmak? Peter ráadásul pontosan tudja, hogy micsoda kalandokat tartogat a külvilág, hiszen a részese volt ő is. Úgy érzi, készen áll, és szerintem ez megint olyasmi, amit mindenki, aki volt már 15 éves, ismer. Azt hittük, felnőttek vagyunk és készen állunk olyasmire, aminek még csak a közelében sem voltunk.”

Tom Holland személyében egy olyan színészt választottak a címszerepre az alkotók, aki kellően fiatal, mégis átütően erős karakter. „Csodával ért fel, amikor rátaláltunk Tomra – mondja Feige. – Hitelesen tud 15 évest alakítani és ez erős kontrasztot teremt a többi szuperhősünkkel, akik ugyan nagyon jóvágásúak, de azért a 15-től már messze vannak.”

„Peter Parker imád Pókember lenni, de egyáltalán nem szeret Peter Parker lenni – fejtegeti Jon Watts, a rendező. – Peter Parker jelképezi mindazt, ami szerinte a múlt, vagyis a fura, különc kocka, de most már kinyílt előtte egy új világ és olyan szuperhősökkel lógott együtt, mint Tony Stark meg Amerika Kapitány. Az általa megtett útnak azonban éppen az a lényege, hogy addig nem tudsz igazán Pókemberré válni, amíg nem tisztázod magadban, hogy ki is vagy Peter Parkerként.”

„Öt ével ezelőtt Londonban, az Empire-díjak átadóján egy riporter megkérdezte tőlem, hogy melyik szuperhős lennék, ha választhatnék – emlékszik vissza Holland. – Én gondolkodás nélkül rávágtam, hogy tíz éven belül, Andrew Garfield után én szeretnék lenni Pókember. Álmomban sem gondoltam volna, hogy ez az álmom valaha valóra válik, pláne azt nem, hogy ilyen gyorsan!”

Holland több válogatási körön keresztül fáradhatatlanul küldözgette magáról a kazettákat, végül eljött a mindent eldöntő utolsó próbatétel, amikor Robert Downey Jr-ral kellett találkoznia: „Nagyon izgultam, de ezen érdekes módon az segített, hogy először a dublőrével találkoztam, aki zavarba ejtően hasonlít hozzá. Ettől valahogy elpárolgott az idegességem. Aztán amikor Robert bejött, már lazán improvizáltunk és húztuk egymást, nagyon jól éreztük magunkat.”

„Tom Holland tökéletes választás – jelenti ki Downey. – Tehetséges, felkészült, elhivatott, ráadásul a táncos és akrobata múltjának köszönhetően kivételes fizikai képességekkel rendelkezik.”

„Nagyon sok srácot megnéztünk, de amikor a monitoron megláttuk együtt Tomot és Robert Downey Jr-t, tudtuk, hogy ő az igazi. A kettőjük közti energia pontosan az volt, ahogy a Tony Stark és Peter Parker közötti dinamikát elképzeltük – mondja Kevin Feige. – A meghallgatáson az Amerika Kapitány: Polgárháborúból azt a részt próbáltuk, amikor Peter szobájában találkozik Peter és Tony Stark. Úgy gondoltuk, ha ez működik, akkor innen már tudunk tovább építkezni. És igazunk is lett.”

„Jonnal, a rendezővel nagyon jól együtt tudtunk működni – mondja Holland. – Ő igazán odafigyel a színészekre. Mindkettőnket a mélyvízbe dobtak, ő még nem rendezett ilyen kaliberű filmet és én sem játszottam még főszerepet egy ilyen kaliberű filmben, ezért segítettünk egymásnak, amiben csak tudtunk, és ebből egy nagyon jó munkakapcsolat alakult ki.”

A Pókember – Hazatérés ott folytatódik, ahol az Amerika Kapitány: Polgárháború nagy harci jelenete véget ért. „Peter úgy gondolja, hogy Tony Stark a mentora lett – magyarázza Feige. – Tony kedveli a fiút, de nem tud gyerekfelügyeletet vállalni. Ad neki egy kis mozgásteret, hogy kiderüljön, mire megy egyedül.”

„Tony egyfajta apafigura Peter számára – mondja Holland. – Peter próbálja neki bizonyítani, hogy elég idős és ügyes komolyabb feladatokhoz is, de Tony mindig azt mondja neki, hogy még nem áll készen. Petert ez átmenetileg rossz útra tereli, de rájön. Szerintem éppen ezért ő a legkedveltebb szuperhős a Marvel-univerzumban.”

Tony Stark mellett a másik meghatározó figura Peter életében May néni.

„A mi történetünkben May néni sokkal közelebb van korban Peter Parkerhez, ez tudatos döntés volt – mondja Kevin Feige. – May néni a mi szemünkben egy fiatal, egyedülálló anya, aki közben a saját életével kapcsolatban bizonytalanságokkal küzd. Csodálatos dolgot tett, amikor magához vette és felnevelte Petert. Őt is érték tragédiák, és neki is meg kell találnia a saját útját.”

Ezeket az elképzeléseket figyelembe véve az alkotók az Oscar-díjas Marisa Tomeit kérték fel a szerepre. „A Pókember-történetekben May néni magára vállalta az anyai feladatokat és irányt mutat Peternek – meséli Tomei. – A mi változatunkban csak May és Peter van, Queensben élünk, és May arra bíztatja a fiút, hogy bújjon egy kicsit elő a csigaházából. A srác okos és szorgalmas, ami nagyon jó dolog, de May arra is rá akarja venni, hogy élvezze is az életet, szórakozzon, szerezzen tapasztalatokat. A kapcsolatuk bensőséges, de May tudja, hogy Peter eltitkol előle dolgokat. Aggódik a fiúért, mert tudja, hogy a középiskolás kor nagyon nehéz tud lenni. Persze arról fogalma sincs, hogy Peter azt titkolja előle, hogy szuperhős. Azt hiszi, hogy Peter gyakornok a Stark Industriesnél, és örül neki, hogy megkapta ezt a lehetőséget és Tony Stark a mentora. Nyomon követte Tony Stark életét és látta, hogyan lett hiperkapitalistából olyasvalaki, aki másokkal is jót tesz. De figyeli, milyen hatást gyakorol Peterre, ő ugyanis bármilyen okos, még csak egy fiú, aki most alakul férfivé.”

Pokember Hazateres_insta_1

Peter szomjazik a függetlenségre, Tony és May pedig adnak is neki egy kis mozgásteret, hogy kiderüljön, mihez kezd vele… és éppen ez a függetlenség sodorja egy veszedelmes, új gonosz, a Keselyű útjába. Keselyűt, azaz Adrian Toomest az Oscar-jelölt Michael Keaton kelti életre.

„Michael életműve lenyűgöző – mondja Feige. – Minden adottsága megvan ehhez a szerephez, az pedig, hogy már eljátszotta Batmant és Birdmant is, csak pikantériát ad az alakításának. Olyan mélységgel és erővel töltötte meg ezt a karaktert, hogy az minden elképzelésünket felülmúlta.”

„A Beetlejuice – Kísértethistória óta hatalmas rajongója vagyok – jelenti ki Holland. – Személyesen akkor találkoztam vele először, amikor az egész film legintenzívebb jelenetét vettük fel. Be kell vallanom, zavarban voltam és örültem, hogy nekem csak nagyon kevés színészi feladatom van abban a jelenetben, mert ő olyan koncentrált jelenléttel dolgozott, hogy az szinte megijesztett. Aztán persze kiderült, hogy civilben egyáltalán nem ijesztő, sőt, nagyvonalú és kedves, de színészként olyan erőket hoz elő magából, hogy az megemeli az egész film tétjét.”

A Pókember – Hazatérés története szerint New Yorkban még mindig folynak a helyreállítási munkák a Bosszúállók nagy ütközete után. A restaurálás jól jövedelmező munkákat hozott Adrian Toomes cégének, amely a földönkívüliek fegyvereit és más hátrahagyott eszközeit gyűjti össze… egészen addig, amíg Tony Stark nem fog össze a kormánnyal és az újonnan létrehozott szervezet el nem szipkázza Toomes elől az üzletet.

„Toomes egész életében keményen dolgozott és remek céget épített fel – mondja Keaton. – Nem dúsgazdag, de sokat dolgozik azon, hogy helyreállítsa a Bosszúállók által okozott károkat. Aztán a feladatok Tony Stark felügyelete alá kerülnek, ő pedig úgy gondolja, hogy ez egyszerűen nem fair.”

Toomes azonban továbbra is el akarja tartani a családját, és elkezd egzotikus, földönkívüli technikai eszközöket lopni, majd ezek felhasználásával szárnyas öltözetet épít magának és az embereinek, és ennek segítségével még könnyebben tudják kirabolni a teherautókat. A zsákmányolt fegyvereket pedig a feketepiacon adják el.

„Számomra fontos volt, hogy ne csak a szuperhőseink, gonoszaink problémáival is azonosulni tudjanak a nézők – mondja Watts. – Nálunk nem a világuralom a tét, nem valami kifacsart bosszúállásról van szó, hanem arról, hogy valaki szeretne annyi pénzt szerezni, hogy ő és a családja boldoguljon, hogy helyük legyen a világban.”

„Nekem pontosan az tetszik Keselyűben, ami már Bruce Wayne-ben is tetszett – vallja be Keaton. – Ő maga építi az öltözetét, a fegyverzetét, mindent, amire csak szüksége van. Nincs vele született szuperképessége, ő csak egy ember. Peternek még bőven van mit tanulnia a világról, Toomes azonban egy érett ember, aki testközelből megtapasztalta már, hogyan működik a világ, milyen kegyetlen a valóság, milyen igazságtalan és méltánytalan dolgok történnek. Keselyűnek megvan a maga igazsága.”

Forgatási helyszínek

A Pókember – Hazatérés fő forgatási helyszíne az atlantai Pinewood stúdió volt, de Watts számára fontos volt, hogy ne csak stúdióban, hanem eredeti helyszíneken is forgassanak.

„A független filmezés világából jövök, ahol egyszerűen nincs pénz arra, hogy épített díszletben dolgozzunk, hanem valós helyszíneken folynak a felvételek – mondja a rendező. – Ez persze sokkal nehezebb egy nagyszabású akciófilm esetében, pláne akkor, ha még titokban is akarjuk tartani a sztorit és az egyes jeleneteket. De a helyszínkereső csapat olyan jó javaslatokkal állt elő, hogy nem csak Queenst és New Yorkot tudtuk hitelesen megjeleníteni a vásznon, hanem még el is tudtuk titkolni, hogy valójában mit is forgatunk.”

A jelmezek: Pókember és a Keselyű

Azt gondolhatjuk, hogy amikor valaki először ölti magára Pókember ruháját, az meghatározó pillanat – és valóban az. De Tom Holland szerint nem csak egy pillanatról van szó, ugyanis a varázslat nem múlik az idővel. „Amikor felvettem Pókember jelmezét, az volt a legklasszabb dolog, ami egész életemben történt velem – mondja a színész. – A mai napig vannak olyan pillanatok, hogy azt hiszem, csak álmodtam ezt az egészet. De akkor elég felidéznem magamban, hogy milyen, amikor kisgyerekek meglátnak Pókembernek öltözve és csillogó szemmel bámulnak. Ilyenkor eszembe jut, mekkora kiváltság ekkora örömet szerezni másoknak.”

„A jelmeztervezőnk, Louise Frogley csodálatos munkát végzett – mondja Amy Pascal. – Pedig nem bántunk vele rendesen. Megmutattuk neki az Amerika Kapitány: Polgárháborúban digitálisan létrehozott Pókember-ruhát és azt mondtuk neki, hogy pontosan ezt szeretnénk viszontlátni, csak éppen nem digitális, hanem valóságos változatban. Lehetetlennek tűnő kérés volt, de meg tudta csinálni.”

„Mindannyiunkra hatott Steve Ditko munkássága és azon voltunk, hogy a nyomdokaiban járjunk – meséli Frogley. – Pókember ruháját együtt hoztuk létre Ryan Meinerdinggel, a Marvel vizuális fejlesztési vezetőjével, még a vonalak helyét is együtt határoztuk meg.”

A klasszikus Pókember-öltözet tiszteletben tartása mellett azt is figyelembe kellett venniük az alkotóknak, hogy az Amerika Kapitány: Polgárháborúban látottak alapján ezt a ruhát Tony Stark készítette, tehát ez egy high tech kreáció, rengeteg trükkel és tudással, ahogy az Starktól elvárható. És ez még csak a kezdet, Tony Stark ugyanis sok mindent beépített az öltözetbe, amiről Peter Parker még nem is tud, de egyszer még biztosan hasznát veszi…

A Keselyű az egyik klasszikus főgonosz a Pókember-történetekben, ezért az alkotók különös hangsúlyt fektettek a figura külsejének kidolgozására. Tanulmányoztak más repülő karaktereket, hogy kitalálják, hogyan tudják még ijesztőbbé és még veszélyesebbé tenni. „Amikor Keselyű felölti a ruháját, akkor nem valami kis jelzésértékű szárnyakat akartunk látni – meséli Carroll. – A szárnyak fesztávolsága körülbelül 10 méter. Olyan, mintha egy vadászrepülőgép lenne.”

„Fantasztikusan néz ki a jelmez – mondja az Oscar-jelölt Michael Keaton. – Nagyon sok munkát fektettek bele azok, akik készítették. Az egészen apró részletekig nagyon precízen készítették el, elképesztően tehetséges és elhivatott emberek dolgoztak rajta.”

Ahogy a Marvel-univerzum legtöbb szereplőjének, úgy Keselyűnek és Pókembernek is Ryan Meinerding, a Marvel vizuális fejlesztési vezetője alkotta meg a külsejét. Ő dolgozza ki a koncepciót, amelynek alapján aztán Louise Frogley jelmeztervező találja ki a ruhákat.

A kaszkadőrmutatványokról

Hogy meggyőzze a stábot, Tom Holland olyan felvételeket küldött magáról a Marvelnek, amelyeken gimnasztikai gyakorlatokat mutat be, ezzel bizonyítva, hogy színészi tehetsége mellett atlétikai képességei is vannak. „Azért tartok ma ott, ahol, mert a West End egyik színpadán eljátszhattam Billy Elliot szerepét – mondja a színész. – Fantasztikus felkészítést kaptam akkor, azoknak a tanáraimnak köszönhetek mindent, amit ma a mozgásról tudok. Ezen a forgatáson is mindennap hasznát vettem az atlétikai tudásomnak. A kaszkadőrök is bíztak bennem, támogattak, örültem, hogy nagyon sok ugrást én magam csinálhattam meg. A kaszkadőrök vezetőjével, George Cottle-lel arra gondoltunk, hogy jót tenne egy kis vérfrissítés Pókember mozgásának. Ezért még a forgatás előtt végignéztünk minden korábbi Pókember-filmet és kielemeztük a pózokat, amelyekbe az ugrások végén érkezik. Ezután Holland Diazzal, a dublőrömmel kidolgoztunk tíz új pózt és szerencsére Jonnak mindegyik tetszett.”

De persze az izgalmas akciójelenetek aprólékos kidolgozása közben sem felejtették el az alkotók, hogy milyen egyéniség is a főszereplő. „Ha csinálok valami igazán vagányat, akkor utána gyorsan emlékeztetjük a közönséget, hogy Peter Parker azért nem ennyire nagymenő – fejtegeti Holland. – Rögtön utána csinálok valami hülyeséget, szerencsétlenkedem egy kicsit. Peter még a legnagyobb összecsapás közepette is képes arra gondolni, hogy még nincs kész a házi feladata. A nagyszabású akciójelenetek ezekkel a vicces pillanatokkal lesznek teljesek.”

Szólj hozzá!

Hozzászólás

Ez is érdekelhet

Komment
Close