Filmsor - Mozifilmek, tévésorozatok, média

A horrorkirály – A BLUMHOUSE PRODUCTIONS felemelkedése

Hogyan lett tényező Hollywoodban az alig több mint 10 éve alapított Blumhouse Productions filmstúdió?

0

A Jason Blum által alapított Blumhouse Productions mindig is arról volt híres, hogy Hollywoodhoz képest nagyon alacsony, sőt minimális költségvetésből készít olyan zsánerfilmeket, amelyek aztán megsokszorozzák a kasszáknál a gyártási költségüket.

Ahogy teltek az évek a Blumhouse szépen lassan megvetette a lábát a nagyobb stúdiók közt, olyannyira, hogy a Tűnj el! (Get out) és a Whiplash című filmjük még Oscar-díjat is nyert. A stúdió pénz és ezáltal látványvilág híján kénytelen volt a kreativitásba kapaszkodni, amit a nézők is igencsak megháláltak.

2006 és 2011 között mindössze 11 filmet készített a stúdió. Igaz ezek között már olyan címek szerepeltek, mint a Parajelenségek vagy éppen az Insidious, de ekkor még nem feltétlenül a horror volt a Jason Blum vezette stúdió elsődleges irányzata.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr
Jason Blum

Vígjátékokkal és romantikus filmekkel kezdték

Jó példa erre első filmjük, az Ed Stone rendezte Griffin & Phoenix, amely egy – hollywoodi szinten nevetséges (de azért ide vele!) 500.000 dollárból készült – romantikus vígjáték volt Delmot Mulroney, Sarah Paulson és Amanda Peet főszereplésével; a 2008-as Uma Thurman, Colin Firth és Jeffrey Dean Morgan főszereplésével készült romantikus vígjáték, a Férj és feleség (The Accidental Husband); vagy éppen a 2010-es Fogtündér (Tooth Fairy) Dwayne Johnsonnal és Ashley Juddal illetve a 2006-ban készült Darwin-díj – Halni tudni kell! (The Darwin Awards), amelyben Joseph Fiennes és Winona Ryder voltak a húzónevek.

Persze komolyabb témákkal is foglalkoztak, például a The Fever című pszichodrámában vagy a Graduation című felnövéstörténetben.

Nem paráztak, paráztattak.

Meg közben kiadtak 3 Parajelenségek, vagy ha úgy tetszik Paranormal Activity filmet, aminek köszönhetően előbb a média, majd a stúdió maga is megcímkézte magát a folytatásra: kis pénzből kísérletezni, nagy pénzt leakasztani.

Persze hülyék lettek volna nem tovább építeni az univerzumot. A Paranormal Activtiy 15.000 dollárból, vagyis alig több mint 4 millió forintból készült és 193 millió dollárt akasztott le a jegypénztáraknál. A 2. rész 3 millió, még a 3. rész 5 millió dollárból készült, de még így is bőségesen meghozta a költségeket, hiszen 177,5 illetve 207 milliót hoztak a Blumhouse számlájára.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr
Parajelenségek

A Parajelenségek közönség- és anyagi sikere aztán megadta az alaphangot az univerzumépítéshez.

A Paranormal Activity franchise végül összesen 5 epizódnál és egy spin-offnál állt meg, az Insidious franchise 4 részen át nyitogatta a piros ajtókat, de még mindig lehetne folytatni a szériát, hasonlóan a hamarosan a 4. részével érkező A bűn (vagy ha úgy tetszik A megtisztulás) éjszakája filmekhez, vagyis a The Purge-hoz, amely univerzum szeptember elején már saját tévésorozattal bővült. A számok hasonlóak voltak: az Insidious 1,5 millióból 97 milliót csinált, a The Purge 3 millióból 89 milliót. Mi ez ha nem kincsesbánya?

Főleg, ha ehhez hozzávesszük, hogy az univerzumépítés közben a köznyelvből azóta kikopott filmek, mint a 2013-as Sötét égboltok (Dark Skies) 3,5 milliót váltott 26 millióra, az Oculus (ami 5 millióból csinált 44-et), az Ismerős törlése (Unfriended) ami 1 millióból csinált 64-et vagy a 2015-ös Akasztófa (The Gallows), ami 100.000 dollárból csinált 43-at tovább termelte a lóvét a stúdiónak. Persze ide sorolhatjuk a már 2 részt megélt Ouija-t és a szintén két résznél tartó Sinistert is, azok is hasonló számokat hoztak.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr
Ouija

A Blumhouse Productions az alapítását követően sikert sikerre halmozott a pénztáraknál, hiszen megtalálta azt a nézőréteget, ami nagyon unta már, hogy a zsáner filmjei kizárólag adathordozókra érkeznek. Igaz

ekkor még nagyon messze volt a stúdió attól, hogy a nagy filmes díjátadókon komolyan vegye őket bárki is.

2014-ben dobta le a bombát a Blumhouse, a Whiplash címet viselő zenés drámával, amelyben J.K. Simmons terrorizálta meg kicsit Miles Tellert és amely film 3 Oscart (továbbá 1 Golden Globe-ot és 3 BAFTA-díjat) nyert, de a legjobb film kategóriában is jelölt volt. (És persze ez a film is 3 milliót váltott 49 millióra.)

Mielőtt bárki az egyszeri véletlen címkét akaszthatta volna a stúdióra, akkor jött a Get Out (Tűnj el!), amely egyrészt 4,5 millió dolláros büdzséból több mint 250 milliót kaszált a jegypénztáraknál és amely elhozta a legjobb forgatókönyvnek járó Oscar-díjat,  de további 3 kategóriában is jelölt volt.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr
Tűnj el!

Most már számolni kell a Blumhouse-szal.

A stúdió eközben lecsapott a már mindenki által bukott rendezőnek titulált M. Night Shyamalanra, aki előbb 2015-ben a The Visit (A látogatás) című horrorral hálálta meg a bizalmat (5 millióból 98 milliós bevételt ért el),  majd 2017 elején bemutatta a Split (Széttörve) című filmjét, ami a szokásos számokkal (9 millióból 278 millió), hatalmas kritikai sikerrel és egy érthetetlen módon elmaradt James McAvoy Oscar-díjjal emelte még magasabbra a Blumhouse Productions ázsióját. A Split folytatása, az Üveg pedig alsó hangon 2019 egyik legjobban várt filmje.

Az univerzumépítés azonban nem csak saját erőből zajlott, a stúdiónál hozott anyagból is szívesen dolgoznak, igaz ezt így utólag a Splitre is ráaggathatjuk, már ha bizonyos módon A sebezhetetlen folytatásának tekintjük. Persze, hogy itt sem lesz mindenből arany, azt az Amityville buktája is mutatja, ennek ellenére Jason Blum pár hónapja azt nyilatkozta, hogy igyekeznek megszerezni a klasszikus horror-franchise-ok jogait, ugyanis új lendületet szeretnének nekik adni. Ennek egyik előfutára egyértelműen a Halloween, amelybe visszahozták a franchise eredeti arcait így Jamie Lee Curtist és a Mike Myerst alakító Nick Castle-t is.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr
Halloween

Ha ez mégsem jönne össze, akkor még mindig megvan a saját univerzumuk és a saját rendezőik a jövőt illetően.

Shyamalan mellett ugyanis Spike Lee-t is megrendezték, aki a BlackKklansmannel mutatkozott be a stúdiónál és az együttműködés anyagi és kritikai sikerét elnézve lesz még ennek folytatása.

Aminek viszont biztosan lesz folytatása, az a Happy Death Day (Boldog halálnapot!) és a The Gallows (Akasztófa), de náluk folytatja a Tűnj el! rendezője Jordan Peele is, akinek Us című horrorja (Elisabeth Moss és Lupita Nyong’o főszereplésével) 2019 márciusában érkezik a mozikba.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr
Boldog halálnapot!

De ide jön például a The Purge franchise alkotójának, James DeMonaco új filmje is, az Once Upon a Time in Staten Island; Veena Sud, a The Killing sorozat alkotónőjének The Lie című thrillere Mireille Enos és Peter Sarsgaard főszereplésével.

Nem csak a rendező kap azonban esélyt a stúdiótól (aki előszeretettel adja meg a lehetőséget a színészeknek, hogy a rendezői székben is kipróbálják magukat – lásd Joel Edgerton nagyszerű The Gift című filmjét), hanem az idei nyár meglepetésfilmjének, a Leigh Whannell által rendezett Upgrade főszereplője, Logan Marshall-Green is, akinek Adopt a Highway című filmje is a Blumhouse ajtajain belül készül el.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr
Upgrade

És közben a kisképernyőn is tovább nyújtózkodnak.

Még 2012-ben a Magyarországra is eljutott The River, A folyó című sorozattal próbálták ki magukat a kisképernyőn, amelyet Oren Peli a Parajelenségek alkotója készített az ABC csatornának. A SyFynak készített Ascension a The Riverhez hasonlóan nem élte túl az első kísérleti évadát, csakúgy mint az MTV-nek készített, sorozatgyilkosos, ámde inkább a fiatalabb korosztályt célzó Eye Candy sem.

A bukást követően (bár bőven lett volna helye a The Rivernek és az Ascensionnak is, csak rossz csatornán, platformon próbálkoztak – ma már a Netflix nagy pénzeket adna ezért) nem is nagyon erőltették a televíziózást egészen a tavalyi évig, amikor több projekt mögé is beállt a stúdió. Ilyen például az HBO-val azonosított Éles tárgyak (Sharp Objects), a Facebook Watchre készült Sacred Lies, a Netflixnek készített Ghoul címet viselő horrorszéria vagy a Hulunak készített Into the Dark című antológiasorozat – na meg a fentebb is említett The Purge széria az USA Networkön.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr
Éles tárgyak

Mint láthatjátok a Blumhouse Production alig több mint 10 év alatt eljutott oda, hogy megkerülhetetlen szigete lett Hollywoodnak, amely csupa olyan produkcióknak ad lehetőséget, amelyet más stúdiók meg sem mernének kockáztatni.

És ha már Halloween van, akkor adja magát, hogy a paráztatásban, rémisztgetésben jelesre vizsgázó Blumhouse Productions filmjei közül válogassunk.

Share This