A western kénköves bugyrai – BRIMSTONE filmkritika

A magyarországi mozikban november 16-án került bemutatásra a holland Martin Koolhoven –  Brimstone, avagy Megtorlás című filmje, amely a 74. velencei filmfesztiválon debütált. A magyar mozirajongóknak érdekes adalék lehet, hogy a filmet részben hazánkban, mégpedig Borsod-Abaúj-Zemplén megyében forgatták.

Brimstone (1)

A Brimstone western ugyan, ám nem az a lópatkódobogós, puskaporos, ellovagolok a lemenő nap fényében fajta.

Gyönyörű tájak, csodás színek és fények, szemben a halál cseppet sem könyörületes és igencsak kreatív változataival. A szépség és a brutális, vértől tocsogó, szadista kegyetlenség éles kontrasztja jellemzi ezt a cseppet sem szokványos alkotást. A történet alapvetően retrospektív, négy fő részre tagolódik Reveláció, Exodus, Genezis, Megtorlás.

Őszintén szólva kettős érzéseim vannak a filmmel kapcsolatban. Az egyik felem azt mondja, hogy ez valami baromi zseniális volt, a másik felemben viszont ott munkál az erős hiányérzet. Végig oda szögezett a képernyő elé, és úgy ittam magamban a látványt, mint az itatós papír a tintát. A brutalitás, ami végig kíséri a filmet hol nyíltan, hol pedig a felszín alatt alattomosan meghúzódva, olyan feszültséget generál, ami azonnal vasmarokkal szorítja össze a néző szívét. A Brimstone nem finomkodik, nem kíméli a néző lelkét, mindent a maga beteges valójában vág az arcunkba. A nő sárba tiprása majd felülemelkedése a férfiak által uralt, torz, sötét világon a szemünk előtt bontakozik ki. Ebben a világban a gyengék nagyon hamar porba hullnak.

Brimstone kritika

Az emberi élet értéke szinte a nullával egyenlő, egy nőé pedig pláne. Főszereplőnk Liz (Dakota Fanning) a szemünk előtt válik gyenge kislányból, határozott és cselekvőképes nővé, aki képes szembeszállni az őt üldöző tiszteletes pokoli kegyetlenségével. A vallás eszközként jelenik meg, ami esetenként legitimizálja az elborult erőszakot, ezen kívül azonban nincs jelentősége. Sajnos a Guy Pearce által alakított tiszteletes motivációiról semmit nem tudunk meg, pedig tetteinek súlyát akkor érezhetnénk igazán, ha megkapta volna a megfelelő háttértörténetet a karakter. Így azonban kissé egysíkúnak vélem. A tiszteletessel szemben Liz már egy jóval komplexebb, felépítettebb jellem. Esetében nem csak a kislány felnőtt nővé, majd anyává válását követhetjük végig, hanem azt, ahogy mérhetetlen kínszenvedések árán kiharcol magának egy olyan életet, amiben kiteljesedhet. Az otthon és a család látszólagos idillje azonban csak ideig óráig nyújt védelmet számára. A múlt váratlanul tör be a lány életébe, felborítva mindent, amit addig biztonságosnak hitt.

Sajnos a film talán túl sok minden akart lenni egyszerre, így aztán óhatatlanul elsiklott több olyan dolog fölött, amitől igazán kiemelkedő lehetett volna. A színészi játékra, kosztümökre, díszletekre és látványvilágra nem lehet panaszunk. A film minden képkockája magával ragadó, igazán minőségi alkotás, az pedig, hogy a műfajtól nem éppen szokványos női nézőpontot kapunk, igazán üdítő változatosság. A történet lezárása számomra kielégítő volt, más befejezés nem is igazán illett volna a filmhez.

Szólj hozzá!

Hozzászólás

70%
Nézős

Brimstone - Megtorlás (2017)

A Brimstone nem egy könnyen megemészthető alkotás. Naturalista szemlélete és a helyenként már-már túlzásba vitt erőszak talán nem mindenki számára befogadható. Egyszerre csodálatos és összetett, egyszerre pedig tökéletlen és kidolgozatlan alkotásról beszélhetünk a film kapcsán. Érzelmi hullámvasút a szenvedés válogatott rétegein keresztül.

  • Szerintem

Ez is érdekelhet Ettől a szerzőtől

Komment
Close