Alkony és pirkadat között – 1945 filmkritika

1945 (2017)

A Holokauszt témakörét már sokan sokféleképpen bemutatták, feldolgozták, elemezték. A huszadik század legsötétebb szégyenfoltját persze nem lehet elégszer felemlegetni, különösen egy, a felejtésre ilyen radikális mértékben hajlamos faj esetében.

A leggyakrabban emlegetett Holokauszt-film kétségkívül Steven Spielberg nevéhez fűződik, és ez nem is meglepő, hiszen a Schindler listája tűpontos audiovizuális melódiája a szomorúságnak és a tragédiának. Nemes László Oscar-díjas művében, a Saul fiában az embertelen bestialitás legmélyebb bugyrába ásott le, hogy naturális kegyetlenségében mutassa be a haláltábor világát, ugyanakkor nem feledkezhetünk meg Az élet szépről sem. Roberto Benigni egészen bravúros módon a humor, a vígjáték oldaláról közelítette meg a témát úgy, hogy végig ízléses és fajsúlyos tudott maradni, így téve alkotását időtálló mesterművé.

Most Török Ferenc egy egészen új látásmódot vizsgál. A világégés utolsó rúgásai közepette, a harmadik birodalom romjai közül hazatérő, túlélő zsidókra, és az őket fogadók érzelmeire fókuszál.

1945

1945 augusztus 12-e. A rádiók a japán erők gyengülésétől és Nagaszaki bombázásától hangosak. A kis magyar falu jegyzője, a kiemelkedő tekintélynek örvendő Szentes István (Rudolf Péter) nagy nap elé néz. Fia, Árpád (Tasnádi Bence) megházasodik ezen a tűzforró nyári napon. A vendéglistán nem szerepelnek, így hát váratlanul, és persze nem is a lagzira érkeznek az ismeretlen, zsidó férfiak, Hermann Sámuel (Angelus Iván) és fia (Nagy Marcell). Nehéz ládát hoznak magukkal, kell is a segítő lovaskocsi. István a falubeliek egy részével egyetemben megrémül. Úgy vélik, az idegenek az egykor helybéli zsidó család képviseletében érkeztek. De miért olyan ijesztő ez? Mitől tart a jegyző és a félelmét alkoholba fojtó Kustár Árpád (Szarvas József)? Mi történt akkor, a háború elején? Amikor a Holokauszt elkezdődött…

Török Ferenc filmjének nézése közben elsősorban a történet a történelmi kronológiában elfoglalt, különlegesen kényes pozíciója ragadhatja meg a befogadó figyelmét. A II. világháború alkonyán járunk, a vérvörös nap lassacskán már tényleg lenyugszik, ám felkelőben van egy új világ csillaga, beköszönt a szovjet szocialista rendszer, amely az elkövetkező évtizedek során alapjaiban fogja meghatározni a magyar ember mindennapi életét. Ebben a viszontagságos időszakban minden bizonytalan, nincs támasz. A múlt túlságosan sötét ahhoz, hogy építkezni lehessen belőle, a jövő pedig ebben a pillanatban beláthatatlannak tetszik.

19452

Ezért is logikus a kicsiny falu közösségének látásmódja és hozzáállása. Habár a szovjet helyőrség katonái néha-néha belekontárkodnak az idillbe, ők azért igyekeznek a közelgő esküvői mulatság előkészületeire koncentrálni. Lépcsőzetesen rövid úton persze minden összeomlik. Megjön a hír, miszerint zsidó férfiak érkeztek. Most indultak a vasútállomásról. És ha belegondolunk, mily fájó ez a motívum. Vonaton érkezve, néhány évvel azután, hogy ugyanilyen módon szállították őket a pokol kapujához…

Szóval megérkeznek, és komótosan, tiszteletteljesen gyalogolva, a lovaskocsi nyomában haladva közelednek a falu felé. De vajon mit hoznak magukkal? Török Ferenc fokozatosan, de egyáltalán nem lassan, az unalom teljes mellőzése mellett építi a dramaturgiát, növeli a feszültséget. És valóban, a feszültség fontos elem, hiszen már az első jelenetekben érzékeljük, hogy ebben a kis faluban – ami bőven felvonultat annyi különböző típusú karaktert, hogy elhiggyük, Magyarország egészét képviseli – temérdek mennyiségben halmozódott fel. A konfliktus ezáltal válik kétszintűvé, hiszen a világháború és a Holokauszt szörnyűségét, az emlékezés büntető kényszerét testközelbe hozó látogatók generálta fajsúlyos impulzus mellett a lakosoknak egymás között kirobbanó indulataikkal és érzelmi viharaikkal is szembe kell nézniük. Ez a két szál lenyűgözően forr össze a precíz forgatókönyv gondozásában, néha talán kissé erőltetett szövegezéssel, de kétségtelenül emlékezetesen tálalva a különböző, érdekes szituációkat.

Öröm látni és tudatosítani, hogy Török Ferenc milyen pontos, egyedi és tudatos konstrukciót álmodott vászonra. Ragályi Elemér operatőrrel tökéletesen összedolgozva emlékezetes képek egész sorát alkották meg. Manapság kétségtelenül merész, kockázatos húzás fekete-fehér filmet forgatni, de a készítők keze egyetlen pillanatra sem inog meg. Az 1945 gyakran ébreszt western utánérzést. A levegő fodrozódik a tikkasztó délibábos hőségben, miközben a nagykabátjukban sem izzadó, komor idegenek közelednek úti céljuk felé, ahol a falusiak szúrós pillantások egymásra vetése közepette várják őket Szemző Tibor nem túl komplikált, de pont eme nyers voltában igazán meggyőző dallamaitól kísérve. A fekete-fehér fényképezés gyakran ügyes kontraszttal ébreszt elemi atmoszférát, máskor viszont kifejezetten piszkossá szürkül a kép, pont úgy, ahogy a falusiak keze is bepiszkolódott annak idején az elkövetett becstelenség, vagy éppen a tétlenség eredményeképpen. Érdekes, hogy a fináléban a templomban összegyűlt lakosok épp ezt a tétlenséget használják arra is, hogy megkésve ugyan, de ahogy tudnak, mégis kiálljanak a jó ügyért.

19453

Hogy kiálljanak a gonosz ellen. Nem kizárt, hogy Lars von Trier Dogville című alkotása is eszünkbe juthat az 1945 hatására. Hiszen itt is egy olyan kis települést, egy valami nagyobbat leképező mikrokozmoszt láthatunk, ami mélyebb és sötétebb emóciókat rejt a teljesen hétköznapinak tűnő álarc mögött. Ahogy a zsidó férfiak vonulása közben beborul az ég és megérkezik a megtisztító haraggal zuhogó eső, talán a gonoszság is visszaszorul ebben a sötét társadalomban. Talán a jövőben már tényleg csak a mozdony fekete füstje emlékeztet szörnyű, meg nem ismétlődő eseményekre. Talán…

Szólj hozzá!

Hozzászólás

80%
Nem érdemes kihagyni

Kreatív, egyedi látomás, amely 1945 egyetlen napján játszódik, de sokkal átfogóbb történelmi idők bűneiről, szégyenfoltjairól és indulatairól beszél, miközben kiemelkedő operatőri munka útján ajándékoz meg emlékezetes momentumokkal. A jelenleg zajló Titanic Filmfesztivál keretei között három alkalommal is megtekinthető.

  • Szerintem

Ez is érdekelhet Ettől a szerzőtől

Komment
Close