Az Oscar-győztes magyar alkotás – Mindenki rövidfilmkritika

Sing (2016)

1 1,888

Az Oscar-gálán, a tévékészülékek előtt, az ágyukból frissen kelt hírolvasók szívében és persze ama bizonyos osztályteremben egyaránt nagy volt az öröm ma hajnal-, illetve reggeltájt, hiszen a Saul fia tavalyi diadala után zsinórban másodszorra is szerepelt magyar film az Oscar-nyertesek sorában.

Deák Kristóf büszkén vette át az aranyszobrot a Mindenki című rövidfilmért, amely alkotásról most néhány bekezdésben értekeznék is az elemzés szintjén.

mindenki2

A ’90-es években járunk. A tízesztendős Zsófi (Gáspárfalvi Dorka) új iskolába kerül, ami, mint minden gyereknek, számára is vélhetően nehéz időszakot hoz, hiszen be kell illeszkednie az új közösségbe. Ezt az akadályt azonban meglehetősen könnyen veszi a kislány, hiszen hamar jó barátra lel egyik osztálytársa, Liza (Hais Dorka) személyében. Zsófinak már a legelső alkalommal megtetszik az iskolakórusban való éneklés lehetősége, így természetesen be is áll Liza mellé a daloló gyermekek sorába. Ekkor érkezik az érvágás, a kórust vezető tanár, Erika néni (Szamosi Zsófia) ugyanis az első próba után arra kéri a kislányt, hogy a jövőben ne énekeljen hangosan, csak tátogjon a próbákon, mert nem elég jó, nincs a többiek szintjén. Zsófi nem tudja, mihez kezdjen a sokkos élménnyel, így végül szót fogad tanárának. Egy ideig…

A Mindenki elsősorban azért fontos mű, mert bizonyítja, hogy nincs szükség gigászi költségvetésre csak azért, mert az alkotó nagyszabású mondanivalóval rendelkezik. Deák Kristófnak elég egy átlagos magyarországi iskola néhány belső, illetőleg külső tere, meg egy kórusra való lelkes kisgyerek. Mivel az író-rendező végig érezhetően pontos, tökéletes képpel rendelkezik arról, hogy mit is szeretne üzenni, ez a minimalista eszköztár is tökéletesen megfelelőnek bizonyul.

mindenki3

A Mindenki fajsúlyos mű. Deák precíz pimaszsággal mond kritikát a társadalomról, ami szervezeti szinten neveli saját utánpótlásába az önbizalomhiányt és a motiválatlanságot, mert vezetői rettegnek mindattól, amit az új hangokban és gondolatokban rejlő forradalom hozhat. Habár az alkotásba vegyül némi gyermeki naivitás, ami enyhe hiteltelenséget csepegtet a fináléba, ezt jóhiszeműen tudjuk be a rövidfilmes keretek szűkre szabott játékidejének, hiszen amúgy sem nevezhető komoly mértékben zavarónak a szóban forgó kis probléma.

Deák Kristóf valóban minimalista eszköztárral dolgozott, legalábbis a helyszínrajzok vonatkozásában mindenképpen. És mégis, a jól kigondolt jelenetkoreográfiák keretei között egészen kimagasló értékkel bíró képsorokra is felfigyelhetünk. Jó eséllyel az iskolai szünet udvari körképét bemutató, svenkelő kameramozgás emelhető ki leginkább, de igazság szerint minden képkocka tűpontosan megtalálja helyét a profin vázolt filmnyelv narrációjában.

A Mindenki talán legerősebb pozitívuma a mondanivaló mellett a tökéletes casting és/vagy a rendezés kiváló színészvezetési vonulata. A főszereplő gyerekszínészek kategóriájukon belül ugyanis lélegzetelállító teljesítményt produkálnak. Gáspárfalvi Dorkának őszintén csak azt kívánhatjuk, hogy legyen szép jövője a hazai mozgókép berkein belül, mert kegyetlen érzéke van a hiteles játékhoz, a hatásos érzelemkifejezéshez. Hais Dorkára sem lehet panaszunk, a kislány tökéletesen asszisztál a főhőst életre keltő társa mellett. A mérvadó felnőtt szakaszt egy személyben képviselő Szamosi Zsófia szintén nagyszerűen helytáll a kockázatvállalástól rettegő, a gyermekek önbizalmát romba döntő Erika néni szerepében.

(A Mindenki még egy hétig megtekinthető ide kattintva).

 

80%
Egyszerűségében nagyszerű

A Mindenki fontos, érdekes és hatásos mű, ami mindezzel együtt sem tűnik klasszikus Oscar-típusú filmnek, de pont ezért tán még örömtelibb is a gálán aratott diadala. Deák Kristóf múltbéli története, amit napjaink oktatási rendszerének kontextusában is meg lehet feleltetni, hiszen az alkotás mindarról beszél, ami rossz a mai magyar gyerekeknek. A túlzottan konzervatív, beporosodott tantervekről és tanárokról, akik ugyanazt az elavult és unalmas nótát fújják, elnyomva a felnövekvő generációk új, sokkalta hasznosabb himnuszait.

  • Szerintem

Szólj hozzá!

Hozzászólás

Ez is érdekelhet

Mutasd a kommenteket (1)
Close