Egy szellemtörténet – A GHOST STORY kritika

Nem mindennapi szellemtörténetet ígért a Casey Affleck és Rooney Mara főszereplésével készült A Ghost Story előzetese és valóban, nem egy hétköznapi alkotást kaptunk.

Pedig minden ízében klasszikusokat idéz David Lowery kísértethistóriája (Elliott, a sárkány), főhőse ugyanis nem más, mint egy szellem, az a klasszikus, mesékből és mítoszokból eredő, fehér lepedő alatt nesztelenül lépkedő, megfigyelő és persze dühében tányérokat dobáló alak, aki talán cél és ok nélkül, talán céllal és okkal, de nem tud vagy akar elszakadni onnan, ahová már nem való.

Nem lövünk el nagy spoilert azzal, ha egyértelműsítjük, hogy a filmben lopakodó szellem nem más, mint a Casey Affleck (oké ez már az előzetesekből is nyilvánvalóvá vált), aki halála után sem tud elszakadni a szerelmétől. Vagyis talán a háztól, amely már az ő elhalálozása előtt is furcsa zörejeket hallatott magából.

casey-affleck-a-ghost-story

A David Lynch munkásságát idéző, már-már transzállapotot idéző (túl) hosszúra hagyott jelenetek*, az elnyújtott beállítások és kimerevített kameraképek mellett már a szokatlan képarány (lekerekített 4:3) is különlegessé teszi a filmet, hát még az, amikor rájövünk, hogy ez nem elsősorban egy szerelmi tragédia (értsd nem az a lényeg, hogy Affleck végignézi, ahogy a szerelme megöregszik vagy hogy új életet kezd egy másik férfival) vagy amikor a sokáig lineráris úton haladó (vagyis a mulandóságra az idő folyására azért mégis csak utaló) történet egy érdekes szerkezeti fordulatot vesz.

*Ronney Mara például a film elején egy gyászajándékba kapott almás pitét majszolgat hosszú perceken keresztül, miközben körülötte semmi és senki (még a fehér lepedős szellem sem) mozdul. Mindezt perceken át kameramozgás, vágás és hang nélkül.

a-ghost-story-kritika

Lowery filmjét az elnyújtott jelenetek ellenére jó nézni, igaz több ponton némi magyarázatra szolgálnának a látottak. Nem kizárt persze, hogy a rendező szándékosan hagyta el a magyarázatokat, ezzel is még misztikusabbá téve a történetét, de személy szerint kíváncsi lettem volna a szellemvilág szabályrendszerére.

A rendező persze nem magyaráz, ahogy hősünk sem, aki leginkább szótlanul nézi a körötte elhaladó mulandóságot, amelynek egyik legerősebb eleme egy házibulihoz köthető, amelyből érdekes módon nagyon sokat megtudunk a film üzenetével kapcsolatban (Will Oldham ebben az egyetlen jelentében is zseniális).

Lowery ugyanis az A Ghost Storyban az élet nagy kérdésein filozofál és szellemtörténet létére nem azt kutatja, hogy mi történik a halál után velünk, hanem hogy mit hagyunk hátra örökül, miután eltávoztunk, illetve mikor is távozunk el valójában végleg.

A film meditatív kompozícióinak egyik legnagyobb jellemzője, maga a szellem, illetve annak mozgása, hiszen Casey Affleck olyan időtlenül lassan mozog a házban, hogy mi magunk is lelassulunk hozzá és szabadon engedjük a gondolatainkat.

la-et-mn-ghost-story-review-20170706

Éppen ezért sem árt kihangsúlyozni, hogy az A Ghost Story nem egy közönségfilm, lesznek akik már az első jelenetek után köszönik szépen a lehetőséget és felállnak a film elől, de akik végigülik, azok nem fogják megbánni az életükből feláldozott másfél órát.

Szólj hozzá!

Hozzászólás

90%
Lenyűgöző

A Ghost Story (2017)

David Lowery kamaradrámaként is értékelhető nem az év filmje, de mindenképpen dicséretet érdemel (ahogy az is, hogy a filmet Lowery saját zsebből finanszírozta), hiszen a megtekintése után is azon merengünk majd, hogy vajon mi magunk mit hagyunk hátra örökül.

  • Szerintem

Ez is érdekelhet Ettől a szerzőtől

Komment
Close