Filmsor - Mozifilmek, tévésorozatok, média

Eltűnni a digitális éterben – Keresés filmkritika

Searching (2018)

Már a moziban is a kijelzőt bámuljuk.

0

A Keresésben egy hagyományos thriller találkozik a modern világ új történetmesélő eszközeivel. Eddig még senkinek sem sikerült ilyen jól összehozni a kettőt.

Bár jó lenne a Keresésnek tulajdonítani azt az újítást, hogy a teljes film egy számítógép képernyőjén játszódik, erre már volt példa (mondjuk a 2014-es Ismerősök törlése esetében, aminek szintén Timur Bekmambetov volt a producere). Ugyanakkor szerintem ez az első olyan mainstream alkotás, ahol a koncepciót igazán magával ragadó módon aknázták ki a készítők.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

A film egy özvegy apa, David Kim (John Cho) kálváriáját meséli el, akinek tinédzser lánya, Margot (Michelle La) egy nap váratlanul eltűnik. A kétségbeesett férfi nem bízza csak a rendőrségre a keresést, hanem saját maga is kitartó nyomozásba kezd. Miközben a lánya digitális lábnyomait követve egyre furcsább dolgokra bukkan, arra is rá kell jönnie, hogy a gyereke nem olyan, amilyennek ismerte.

A film koncepcióját különösen az adja el a számomra, hogy a főszereplő általános laptophasználata egy percig sem hat művinek, hiszen épp olyan természetesen nyit egymásra húsz különböző böngészőablakot, és kattint rá egy halom alkalmazásra meg miegymásra, ahogyan mi is tesszük otthon. Az online kommunikációja is ugyanilyen kellemesen ismerős hatást kelt. (Mind írtunk már érzelmektől elragadtatva egész litániákat valakinek, majd töröltük ki az egészet, és küldtünk el helyette három szót.)

Alapvetően két kisebb problémám van a filmmel. Az egyik az, hogy miután a rendőrségi nyomozás elkezd beindulni, a laptopképernyős koncepció (ami odáig abszolút jól működik) szűkössé válik. Innentől kezdve ahhoz, hogy a nézők továbbra is képben legyenek, az amúgy remek munkát végző Aneesh Chaganty elsőfilmes rendező kénytelen olyan expozíciós eszközökhöz nyúlni, mint egy sor összevágott híradó-bejátszás, később pedig rejtett kamerák, illetve egy rendőrségi kihallgatóban készült felvétel is előkerül. Ezek ugyan nem rontják el a filmet, viszont elvesznek annak innovatív éléből, hiszen itt már a “hagyományos” jelenettervezés módszereivel kell dolgoznia a rendezőnek, és ez kicsit csalásnak tűnik.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

A másik problémám az, hogy az alapötlet miatt a karaktereket csak szűrőkön keresztül, kis adagokban kapjuk. Ez egyrészt jó dolog, mert így sosem látjuk a teljes képet, azaz nem jövünk rá idejekorán a csavarra. Másrészt viszont a szereplőket csak felületesen ismerjük meg, és ezért a végső nagy leleplezés – ami kétségkívül váratlan és jól kifundált – nem szól akkorát, mert nincs meg az a jóleső “pedig végig itt volt az orrom előtt” érzése az embernek.

Maga a történetszövés egyébként meglepően furfangos. Chaganty nagyon ügyesen ötvözi a klasszikus hitchcocki krimi-elemeket és a suspense-t a digitális felület adta lehetőségekkel. Különösen zseniális például az a rész, ahol a főszereplő épp egy súlyos párbeszédet folytat valakivel, miközben fontos üzeneteket látunk megjelenni a képernyőn, amiket a férfi nem vesz észre. Hasonlóan érdekesnek találtam azokat a jeleneteket, amelyekben David a lányával kapcsolatos mocskosabbnál mocskosabb hozzászólásokat böngészi át, de semmilyen kép vagy hangrögzítő eszköz nem továbbít felénk információt arról, hogy közben mi játszódik le az apában, így ezt nekünk kell vizualizálnunk.

Végezetül hadd dicsérjem meg a főszerepet alakító John Chot (Kalandférgek, Star Trek) is, aki rendkívül természetes és átérezhető alakításával nem kicsit járul hozzá ahhoz, hogy ez a hétköznapiságra épülő koncepció működjön.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

A Keresés számomra az első olyan laptopképernyőn játszódó mozifilm, amit az elejétől a végéig élveztem, és aminél azt éreztem, hogy az alapötlet újszerűségén túllépve valóban kreatívan, a történetmesélést nem háttérbe szorítva aknázták ki a készítők ezt a koncepciót.

80%
Nagyszerű

A Keresés lebilincselő és innovatív alkotás, amit szerintem bárki értékelni tud, aki napi szinten használ infokommunikációs eszközöket és közösségi médiát (azaz kvázi mindenki).

  • Szerintem
Share This