Elveszve a magyar bűn mocsarában – A tökéletes gyilkos filmkritika

A tökéletes gyilkos (2017)

Teper a magyar film, bizony csak úgy szárnyal. Az utóbbi években hazánk többnyire fiatal tehetségei megmutatták, hogy több műfajban is van keresnivalónk. Ugyanakkor igazán ütős krimit még nem sikerült összehozni. Tavaly A martfűi rém próbálkozott, és a meglehetősen naturális alkotást szerette is a közönség, de kiemelkedőnek azért mégsem nevezhetjük. Most Pacskovszky József bűnnel és félelemmel átitatott nyomozótörténete érkezik a mozikba, természetesen azzal a szándékkal, hogy elkápráztasson minket.

Sajnos ez utóbbi csak részben sikerül neki.

gyilkos2

Kamenár (László Zsolt) gyilkossági ügyek felgöngyölítésével keresi kenyerét, ám saját életének éjsötét alagútjában nemigen tud eligazodni. Lánya halála után házassága széthullott, történetünk elején felesége épp apácazárdába vonul. A napjait alkoholmámorban, önpusztító szellemben töltő férfinak pont nincs szüksége arra, ami most következik. Csoportjának aktuális ügye egy vagyonos, alvilági kapcsolatokkal is rendelkező török férfi nem éppen természetes halála köré csoportosul. A biztonsági kamerák felvételei alapján kiderül, hogy a gyilkosság éjjelén a helyszínen járt egy fiatal lány. Hiába viselt parókát, Kamenár felismeri benne elhunyt lánya legjobb barátnőjét, Petrát (Hőricz Nóra Lili)…

A tökéletes gyilkos kifejezetten kellemes filmélmény, ám messze nem igaz rá filmként az, amit címszereplőjéről állít. Messze nem tökéletes alkotás, és kissé rosszul eső módon ez éppen abból ered, hogy mindenáron megpróbál az lenni. Szigorúan a modern krimi íratlan tankönyvéből igyekszik dolgozni, és vélhetően pont ettől válik a műfajban kevésbé jártas néző számára is jó eséllyel érezhetően sablonossá. A gyilkosság szisztémája, a nyomozói munka, a jellemábrázolás és a szexualitás mind-mind úgy jelennek meg, ahogy azt a kemény, huszonegyedik századi krimi prototípus-szerű elképzelésétől várjuk. Ugyanakkor a produkció nem lép merészen saját útjára, nem engedi szabadjára kreativitását és szinte egyáltalán nem vonja be a magyar légkör jellegzetességeit a történések alakulásába és kontextusába.

Ha nem tudnánk, hogy hazai filmről van szó, akár svéd vagy norvég alkotásra is tippelhetnénk. Az szinte biztos, hogy Pacskovszky nagy rajongója a skandináv krimik népszerű zsánerének, hiszen filmjéből csak úgy árad Jo Nesbo és Stieg Larsson hatása. Igaz, egy ideje már pályán lévő rendezőről beszélünk, de mégis az lehet az érzésünk, hogy olyasvalaki munkáját nézzük, aki nagyon szereti az adott stílusvilágot, de jobban ismeri befogadóként, mint nézőként, így inkább egyfajta fan fictiont tesz le az asztalra. Ez persze nem baj, innen lehet fejlődni.

gyilkos3

Igen, eléggé magától értetődőek a dolgok, nincsen semmi túlbonyolítva, de a dolog jó oldala az, hogy ezáltal A tökéletes gyilkos képes hozni mindazt, amit vállalt. Egy korrekt, átlagos krimit, és semmi többet. Kifejezetten elismerésre méltó a forgatókönyv logikai oldala. A feldobott labdákat rendszerint lecsapja a szkript, nincsenek lógva hagyott szálak, elfeledett részletek. Összességében ügyes kis cselekményt látunk a vászonra rittyentve, még akkor is, ha azok a bizonyos labdák nincsenek túlságosan magasra pattintva.

László Zsoltot jól megtalálták a főszerepre. Alakítása nem kiemelkedő, de összességében szépen, hitelesen azonosul a lecsúszott, a múlttal és a jelennel egyaránt küzdő főhőssel. A mellékszerepek kiosztása is találóra sikeredett, kiemelhetjük Szabó Győző és Szervét Tibor produktumát.

Szólj hozzá!

Hozzászólás

60%
Kellemesen korrekt, és ennyi

Pacskovszky József filmje nem rossz, de igazán tiszta szívvel azért jónak sem nevezhetjük. Leginkább olyan, mintha egy átlagos krimisorozat egyik ütősebb epizódjának maratoni kiadása lenne. Egy esélyt érdemes adni neki.

  • Szerintem

Ez is érdekelhet Ettől a szerzőtől

Komment
Close