Filmsor - Mozifilmek, tévésorozatok, média

A káosz megfejtésre váró rend

Bravúros, hogy Villeneuve a Fogságbannal egyidőben forgatta le az Enemy című filmet is, amelyet a Nobel-díjas portugál író José Saramago Az embermás című regényét felhasználva készített el.

8

Denis Villeneuve rendezőt a mainstreamebb mozinézők is megismerhették tavaly, hiszen a kanadai rendező – Jake Gyllenhaallal és Hugh Jackman karöltve – szállította a tavalyi év legjobb drámáját a Prisonerst, ami itthon Fogságban címen jelent meg és amiért mi magunk is nagyon oda voltunk.

Bravúros, hogy Villeneuve a Fogságbannal egyidőben forgatta le az Enemy című filmet is, amelyet a Nobel-díjas portugál író José Saramago Az embermás című regényét felhasználva készített el (a címet is innen idéztük). Már csak azért is bravúros, mert Villeneuve két egymástól teljesen különálló világba kalauzol el minket, még Gyllenhaal két, de inkább 3 tökéletes karaktert tesz le az asztalra.

Az Enemy története – akárcsak Saramago regénye – egy teljesen befásult, beszűkült tanár hétköznapjait mutatja be, aki egy nap  – kis rásegítéssel – úgy dönt, hogy kikölcsönöz egy filmet. Mély megdöbbenésére a vígjáték egyik statisztája az ő tökéletes mása, főhősünk pedig nyomozásba kezd, hogy megtudja hogyan lehetséges ez.

Adam élete innentől kezdve felbolydul, még tovább szakad a külvilággal – barátnőjével vagy éppen édesanyjával – való kapcsolata és egy szürreális utazás veszi kezdetét, amely nem csak a film főhőse, de a néző számára is igen nagy kihívás.

Azt tudjuk, hogy Villeneuve és Gyllenhaal is imád szimbólumokkal dolgozni, azonban még ez a Fogságban című moziban olvasható volt, addig a Az embermásban nem igazán találunk olyan kapaszkodót, amelynek mentén ki lehetne kódolni, hogy mi is történik a vásznon.

A hideg, sokszor semmibe tekintő jelenetekben ugyan van rendszer (ott van mint állandó momentum a pók), de amikor azt hinnénk, hogy végre megértettük a filmet, kapunk egy újabb snittet ami újra összezavar.

és akkor a SPOILER

Az én elméletem szerint bár Villeneuve filmje nem hívja fel erre a figyelmet az Enemy esetében az időre is nagyon oda kell figyelni, a nagy káoszban talán senkinek nem jut eszébe, pedig ez lehet a megoldás kulcsa.

Adam ás Anthony sebhelye, nem valami sziámi iker szétválasztáskor született, hanem a film végén látható balesetben sérül meg, méghozzá Anthony. A film ugyanis szerintem Anthonyról szól, akinek a terhes felesége mellett van egy szeretője is (kapunk is erre utalást, csak azt nem tudjuk, hogy Mary /Mélanie Laurent/ az), a film elején szó is van arról, amikor Helen /Sarah Gadon/ és Anthony beszélgetnek, hogy majdnem gallyra ment a házasságuk egy harmadik miatt. Az nem világos, hogy Anthony valóban kettős életet élt, vagy sem, de húzok afelé, hogy így volt és Mary nem tudott Helenről. Szóval hősünk két nő között őrlődött, amíg meg nem történt a lebukás Mary előtt, majd jött ugye a baleset. Szóval nagyjából idáig jutottam a megértésben amikor jött az utolsó snitt, ami valószínűleg azt ábrázolja, hogy hiába tűnt el az életükből Mary, a nők (a pók, köztük anya /Isabella Rosellini/) továbbra is felfalják majd a kapcsolatát Helennel. Vagy nem?

Villeneuve filmjében egyszerre zseniális és dühítő, hogy nem tudjuk, hogy megértettük-e a filmet, nagyjából A fantomlakó óta nem dolgoztatta meg így az agyam film és még mindig benne van, hogy nagyon messze állok a megoldástól.

Én azt javaslom nézze meg mindenki, aztán vitázzunk egy jót arról, hogy akkor most mit is láttunk.

10/8

Share This