Filmsor - Mozifilmek, tévésorozatok, média

Férfiak szorításában – Két királynő filmkritika

Mary Queen of Scots (2018)

A két királynő hatalommal rendelkező, de sarokba szorított nőkről mesél, ám az igazi dráma hiányzik belőle.

0

Erős történelmi alapanyag és remek színésznő páros állt rendelkezésre a Két királynőhöz, amiből azonban nem sikerült lebilincselő filmélményt varázsolni.

Miután férje, II. Ferenc francia király meghal, Stuart Mária (Saoirse Ronan) hazatér Skóciába, hogy elfoglalja az őt megillető trónt. Hatalmi törekvéseit azonban sem a skót nemesség, sem a szigetet uraló I. Erzsébet királynő (Margot Robbie) nem nézi jó szemmel. Beindul a játszma és a cselszövés, hogy az uralkodónőt eltávolítsák a színről.

Bár Mária és Erzsébet ellenségek, összeköti őket a nemük, valamint mindketten tudják, hogy férfi alattvalóik nem bírják elviselni hatalmukat, a bukásukat kívánják.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

Josie Rourke filmje alaposan lecsupaszítja a történelem eme sokszor elmesélt szeletét. Háttérbe szorítja például a vallási ellentéteket (tudniillik Mária katolikus, Skócia java meg protestáns volt), árkok gyakorlatilag csak a nemek között léteznek, Máriát csak azért akarják megbuktatni, mert nő. Kétségtelen, hogy Rourke és a forgatókönyvírók feminista üzenete (ami  nagyjából úgy szól, hogy a férfiak nem bírják elviselni, ha egy nő parancsol nekik) a mai napig aktuális, de gond adódik az artikulálásával: annyiszor a tudtunkra adják, hogy egy idő után túlságosan didaktikussá válik, a mára vonatkozó áthallások egyértelművé, így kevésbé élvezhetővé válnak.

Ám a legnagyobb baj az, hogy a Két királynő nem képes átadni az élete második felére teljesen kisemmizett Mária drámáját. Karakterét jóságosnak és tévedhetetlennek festik fel (ezáltal kissé unalmas is lesz), bajainak előidézője csakis a gaz, hataloméhes férfiak, ezért nincs is igazán köze a tragédiájához. Az sem tesz jót a filmnek, hogy az Angliában, Erzsébetnél töltött száműzetését már nem is meséli el a film (csak a kivégzését láthatjuk) – életének legizgalmasabb és legkeserűbb része marad parlagon. Erzsébettel való különös, “ellenfél, de közben mégis csak nővér” kapcsolata pedig nem jelenik meg eléggé súlyosan, mert a Margot Robbie által életre keltett karakter túl keveset szerepel a vásznon. Így aztán a marketingesek által már jó előre beharangozott, a Szemtől szembent idéző filmvégi (a valóságban soha meg nem történt) találkozójuk nem tud igazi csúcspontként működni: hangos durranás helyett csak egy kisebb puffanás a jutalmunk.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

Persze a színészeken semmi nem múlott, és leginkább miattuk nem rossz film a Két királynő. Saoirse Ronan a gyengéd, ugyanakkor határozott és erős Mária szerepében megint bebizonyítja, hogy ő korunk egyik legjobb színésznője, és az Én, Tonya után ismételten elcsúfított Margot Robbie is odateszi magát, már amikor hagyják kibontakozni. És bár Josie Rourke munkáján érződik az elsőfilmes tapasztalatlanság, néhány jelenet kifejezetten ügyes vizuális megkomponáltsággal bír (lásd például a már említett találkát), a film Oscar-jelölései (legjobb smink és jelmez) pedig abszolút megérdemeltek, ám a kosztümös történelmi drámák és a női filmek rajongói jobban járnak, ha inkább a hamarosan érkező új Jorgosz Lanthimosz-filmre, az erősebb és különlegesebb élményt kínáló A kedvencre zarándokolnak el.

65%
Erős közepes

Igényesen kinéző, kiválóan eljátszott történelmi film a Két királynő, de hibái és kiaknázatlan lehetőségei miatt nem sokáig fog megmaradni a néző emlékezetében.

  • Szerintem
Share This