Focus – A látszat csal: Csak a kezemet figyeld

Nicky (Will Smith) hétpróbás szélhámos, a figyelemelterelés mestere, akit soha senkinek nem sikerül lefülelnie. A szerelem csapdáját azonban még ő sem képes elkerülni: noha szakmailag megengedhetetlen volna, végzetesen beleszeret tanítványába, Jessbe (Margot Robbie). Miközben beavatja a csalás és megtévesztés fortélyaiba, Nicky túlságosan közel kerül a lányhoz, ezért végül úgy dönt, jobb, ha megszakít vele minden kapcsolatot. Három évvel később, Buenos Airesben, egy autós üldözésbe torkolló ?üzlet? során találkoznak újra. Jess már maga is dörzsölt tolvaj, nem mellesleg szívdöglesztő femme fatale. Fenekestül forgat fel mindent maga körül: felborítja Nicky tökéletesnek gondolt akciótervét és felkavarja épphogy leülepedett érzéseit.

Focus_online_16

?Irányítani kell a figyelmüket. Az agyműködésük lassú, és képtelenek többfelé koncentrálni.?

Nicky

Nicky Spurgeon elragadó stílusú, megnyerő modorú férfi. Az a fajta, aki mindig mindenben sikert arat. Elbűvölő mosolyának lehetetlenség ellenállni. Csak vigyázz, ne fordíts neki hátat! Ne hagyd, hogy egy pillanatra is elaltassa a figyelmedet!

Az ördögien csinos Jess Barrettnek, aranyló fürtjeivel és szűk miniruhába bújtatott párductestével ugyancsak mindene megvan a sikeres figyelemeltereléshez. S eme kitűnő adottságai mellett még rendkívül elszánt is: mindenáron tanulni szeretne a szélhámosok királyától, Nickytől.

?Nagyon szerettem John és Glenn [a film rendezőinek] előző moziját, az Őrült, dilis szerelem című romkomot ? mondja a Nickyt alakító Will Smith ?, ezért amikor meghallottam, hogy új forgatókönyvön dolgoznak, reméltem, hogy akad majd benne egy szerepecske számomra is. Izgatott akkor lettem csak igazán, amikor elolvastam a történetet. John és Glenn mesterien vegyítettek benne mindent, ami jó mozihoz kell: akciót, humort, drámát, cselszövést? és ez lehetőségek egész tárházát kínálta számomra.?

Glenn Ficarra és John Requa forgatókönyvíró- és rendezőpáros a következő dilemma köré építette fel a sztorit: ?Egy olyan világban, amelyben a bizalom értékes devizának számít, hatalmas összegekre váltható, úgy jön és megy, ahogy az üzleti érdekek változnak, lehetséges-e egyáltalán, hogy két ember egymásba szeressen? ? teszi fel a kérdést Ficarra. ? Hiszen a szerelemhez bizalom kell?

Az alaphelyzet az, hogy Nicky és Jess bolondulnak egymásért, de ezt egyikük sem akarja beismerni, még önmagának sem. A szélhámosság és a szerelem ugyanis ? magyarázza Ficarra ? két ellentétes dolgot kíván: az előbbi a személyiség elrejtését, az utóbbi pedig önátadást. A szerelem pőrévé, kiszolgáltatottá teszi az embert, önmagunk felfedése azonban Nicky szakmájában megengedhetetlen dolog.?

?A szélhámosság mesterének legfontosabb képessége ? teszi hozzá Requa ?, hogy képes manipulálni másokat. Bizalomkeltő személyiségével, megnyerő modorával képes elaltatni áldozatai figyelmét, hogy aztán kiforgassa őket vagyonukból. Megszerzi a bizalmukat ? azt, mire a legkevésbé sem volna érdemes. Mindeközben neki magának kínosan ügyelnie kell rá, hogy senkiben se bízzon meg: se ügyfélben, se kollégában. Mármost, ha két ilyen ember, mint Nicky és Jess összejön ? mondja a rendező ?, az valóságos katasztrófa. Érdekeik azt kívánják, hogy egymás ellen dolgozzanak, kijátsszák és padlóra küldjék egymást, vonzalmuk azonban egymáshoz hajtja őket.?

?Hosszú ideje űzöm már ezt az ipart, és elég jól elvoltam. Aztán egyszer csak megjelent ez a nő??

Nicky

Csalás, trükk, szemfényvesztés ? Nicky, aki szélhámosok között nőtt fel, úgyszólván az anyatejjel szívta magába ezeket. Családját ugyan rég elhagyta, a tőlük öröklött ?mesterséget? azonban rendületlenül űzi: harmincfős ?vállalkozásával? zsebet metsz, autót, ékszereket, bankautomatát rabol New York behavazott utcáitól a napfényes New Orleanson át Dél-Amerika legizgalmasabb városáig, Buenos Airesig.

?Nicky a legokosabb gazfickó, akivel valaha is dolgom akadt ? mondja Will Smith. ? Mindenkinél jobban ismeri az emberi természetet, a lélek esendőségét, rejtelmeit, különös útjait. Ám a hozzá hasonló lángelmék, mindazok, akik átlátják és megértik embertársaik jellemét, általában jóra váltják képességeiket. Nicky szívét azonban még kicsi korában összetörték, ezért képtelen volt megtanulni, hogy erejét a jó szolgálatába állítsa.?

Nicky kétségbevonhatatlanul az egyik legjobb a szakterületén. ?Egyes alapvető emberi adottságok azonban nem fejlődtek ki benne ? magyarázza Requa. ? Hiányzik belőle az empátia, az együttérzésre, szeretetre való képesség. Mások iránti érzéseit kizárólag önös ? pusztán anyagi ? érdekei irányítják. És Nicky fényes karriert épít lelki deficitjéből.?

?Esze és minden érzéke borotvaéles. Sikerre született, de mivel nehéz gyerekkora volt, képességeit illegális területeken kamatoztatja ? teszi hozzá Denise Di Novi, a film producere, aki együtt dolgozott Requával és Ficarrával, az alkotópáros előző opusában, az Őrült, dilis szerelem című romantikus vígjátékban is. ? Ördöge van, amihez csak hozzáér, arannyá változik a keze alatt.?

Nicky a legjobban ahhoz ért, hogy kiszimatolja mások gyengéit. Előbb-utóbb a legdörzsöltebb alakokon is fogást talál. Mert mindenki sebezhető? bizony még ő is. Nicky gyönge pontja Jess, a szépséges tanítvány. New Yorkban ismerkednek meg egymással, és Nicky a nő unszolására felveszi őt a csapatába. A banda New Orleansban tevékenykedik, ahol a szélhámosok az utcákon hömpölygő hatalmas tömegben könnyűszerrel akadnak prédára. Jess gyorsan tanul, és hamar elsajátítja Nicky trükkjeit. Mire az eltűnt pénztárcák, órák, ékszerek és elektronikai cikkek tulajdonosai észreveszik, hogy átejtették őket, ők már messze járnak.

Margot Robbie számára Jess igazi álomszerep volt. ?A történet során Jess hatalmas átalakuláson megy keresztül, aminek megjelenítése izgalmas kihívást jelentett. Amikor betoppan Nicky életébe, még egyszerű, tapasztalatlan leányzó, amolyan csiszolatlan gyémánt, pár év múlva azonban, amikor viszontlátják egymást, már veszedelmes vetélytárs, ragyogó dáma, csak úgy hullanak körülötte a férfiak.?

Focus_socmed (6)

Nicky és Jess egyaránt nagyot tévednek találkozásukkor. Nicky azt hiszi, sikerült felcsípnie egy jó csajt a bárban, Jess pedig örül, hogy felszedett egy balekot, akinek kiürítheti a pénztárcáját? A lánynak hamar rá kell jönnie azonban, hogy a lehető legrosszabb lóra tett, mert akit megpróbált kifosztani, az sokkal nagyobb spíler nála. Ráveszi hát Nickyt, hogy legyen a mentora, és avassa be őt a tudományába. A férfi kötélnek is áll, de kis idő múlva zavarni kezdi, hogy Jess vele ellentétben képes az érzelmekre. Vágy ébred benne, hogy ő is kötődni tudjon, de ettől a vágytól nagyon megijed. Ő, aki nap mint nap tömegben, emberek fizikai közelségében dolgozik, ami az érzéseket illeti, mindig távolságot tart. Társai nem a barátai, csupán a bűntársai.

A Nicky által irányított, olajozottan működő bűnszövetkezet csupa szedett-vedett alakból áll: mindenki ért valamihez, mindenkinek megvan a maga szakterülete. Azért adták illegális tevékenységre a fejüket, mert százszor jobban megélnek belőle, mint amennyire a társadalom becsülné meg őket munkájukért. Ott van mindjárt Farhad, a komputerzseni, aki Adrian Martinez, a figurát alakító színész szavaival ?ránézésre olyan, mint egy elefánt a porcelánboltban. Az ember azt hinné, hogy csakis elbaltázni képes a dolgokat, aztán kiderül róla, hogy bárhová el tud jutni és bármit képes elérni a kibertérben.

Számomra ez a film arról szól ? teszi hozzá a színész ?, hogy milyen sok síkon zajlik a valóság egyetlen pillanatban. Milyen sokféle arcot mutat a legegyszerűbb helyzet is attól függően, ki honnan nézi. Egy párbeszéd nemcsak arról szól, ami a dialógus során elhangzik, hanem arról is, amiről nem ejtünk szót közben. Arról is szól, amit elhallgatunk, vagy ami csak épp átsuhan az agyunkon, és arról is, amire közben figyelmünk irányul. Mert egy dolog foglalkozni valamivel, de más dolog koncentrálni valamire ? véli Martinez. ? Hová figyelünk? Biztosan arra, amire kellene? Éberek vagyunk minden pillanatban? Nem, nem vagyunk azok. És ezt használják ki a Nickyékhez hasonló szélhámosok. Ők ugyanis arra koncentrálnak, hogy milliókat kaszáljanak.?

Pár évvel azután, hogy New Orleansban elváltak útjaik, Nicky Buenos Airesben találkozik újra Jess-szel. Kiderül, hogy nem sikerült túljárnia a nő eszén, és nem sikerült őt eltérítenie a szakmától, sőt? úgy tűnik, Jess az eltelt időben rengeteg tapasztalatot szerezhetett, mert igazi végzet asszonyaként tűnik fel a terepen. Ráadásul, hogy, hogy nem, épp azzal a férfival fut, akivel Nicky üzletelni szeretne: a milliomos IndyCar versenyistálló-tulajdonossal, a spanyol Rafael Garrígával.

Focus_socmed (9)

?Garríga mókás figura ? mondja a milliomost alakító Rodrigo Santoro. ? Gazdag, jó modorú európai, egy egész csapat tulajdonosa, akinek minden szenvedélye az autóversenyzés. Ám Garríga nemcsak hobbiból tartja fenn az istállót, hanem vérbeli üzletember létére pénzt is akar látni belőle. Mindenáron nyerésre játszik, és ezért még illegális eszközök bevetésére is hajlandó. Itt jön a képbe Nicky.?

Garríga nem szokta a véletlenre bízni a dolgokat, és utasítja a biztonsági emberét, Owenst, hogy tartsa Nickyn a szemét. ?Owensnek az a dolga, hogy gyanakodjon ? mondja a figurát játszó Gerald McRaney ?, és már az első alkalommal, amikor találkozik Nickyvel, figyelmezteti rá a főnökét, hogy nem kéne üzletelnie a sráccal. Garríga természetesen nem hallgat rá, mert túl sok dolog köti le a figyelmét.?

Liyuant, a fogdásokért rajongó üzletembert BD Wong, Horstot pedig, Nicky jobb kezét Brennan Brown alakítja, és mivel a történet az amerikai autóversenyzés világában játszódik, az alkotók szerződtették a stábhoz a volt IndyCar-pilótát, Bryan Hertát, és a jelenleg is versenyző Carlos Mu?ozt.

?A bizalom elnyerése külön tudomány.?

Nicky

Ahhoz, hogy a közönség szemtanúja lehessen, miként dolgozik Nicky és csapata, és beavatást nyerjen a tolvajlás kifinomult, trükkös módszereibe, az alkotóknak különleges, rendkívül precíz filmes eszközöket kellett bevetniük.

?A zsebmetszést például nem egyszerű filmre venni ? mondja Requa ?, mert ha profin csinálják, akkor nem lehet észrevenni, ha viszont szemmel követhető, akkor silány munka, és a tolvajt lebukás veszélye fenyegeti.?

A fenti ellentmondás áthidalására a rendezők felkérték a zsebtolvajlás koronázatlan királyát, a figyelemelterelés világhírű mesterét, Apollo Robbinst (ismertebb nevén a Gentleman Tolvajt), hogy segítsen megkoreografálni és betanulni a kritikus manővereket. ?Apollo aztán sokkal több mindent megtanított nekünk ? meséli Ficarra. ? Nemcsak bűvésztrükkök titkait árulta el, hanem bepillantást nyújtott számunkra a világba, amelyben a bizalom mint olyan, nem létezik.?

?Pályája? során Robbins több mint 250 ezer férfit és nőt rabolt ki. A Forbes Magazin azt írta róla, hogy ?művészi módon manipulálja az éberséget?, a Wired Magazin szerint pedig ?akkor is képes elcsenni a pénztárcáját valakinek, ha az illető tud róla, hogy ki akarja őt rabolni.?

?Egész életemben az emberi természetet tanulmányoztam ? mondja Robbins ?, nos, igen, meglehetősen rendhagyó módon? úgy, hogy loptam. Tapasztalataim összegzéseként elmondhatom, hogy nem az emberek tekintetét kell irányítani, hanem az elméjüket. A gondolataikat kell uralni. Az embereket ugyanis alapvetően álmok, vágyak, félelmek vezérlik, és ebből fakadóan gyakran azt látják, amit látni szeretnének, ahelyett, ami valóban ott van az orruk előtt. Ha tehát képes vagy irányítani figyelmüket, akkor kedvedre játszhatsz a valóságérzékelésükkel.?

2006-ban Robbins és felesége, Ava Do megalapították a Whizmob Inc. nevű társaságot, amely azóta mint az emberi viselkedés elismert szakértője nyújt tanácsot különböző tudományos kutatásokhoz, valamint bűnüldözési és kormányzati szervek munkájához. Ideggyógyászokkal és agykutatókkal karöltve igyekszenek feltérképezni az agy vakfoltjait. ?Mivel nem vagyunk képesek egynél több dologra koncentrálni, agyunk a hatékonyság kedvéért ún. shortcut-okat, rövid utakat használ, azaz levágja a kanyarokat, leegyszerűsít ? magyarázza Robbins. ? Ilyenkor azt hisszük, hogy többfelé tudunk figyelni, valójában azonban önkéntelenül, automatikusan cselekszünk. Olyan ez, mint amikor kisgyerekek fociznak, és valaki újabb meg újabb labdákat dob be nekik a pályára. A gyerekek annyira el vannak foglalva azzal, hogy fussanak a labdák után, hogy eszükbe sem jut megállni, és megnézni, hány labda van a pályán, és miért kerültek be újabbak. Will karaktere ezt a gyengénket használja ki a filmben.?

?Tudom, hogy nagy dobásra készülsz? Részt akarok venni benne.?

Jess

A Focus ? A látszat csal három világvárosban, New Yorkban, New Orleansban és Buenos Airesben játszódik, és a filmkészítők mindhárom helyszínen forgattak. Az első felvételeket New Orleansban készítették el. ?Itt forgattuk az első filmünket is, de abban New Orleans egy másik várost helyettesített ? meséli Requa ?, mi viszont annyira megszerettük ezt a kulturálisan sokszínű, építészetét tekintve különleges, barátságos metropoliszt, hogy elhatároztuk, legközelebb is itt forgatunk majd, de akkor New Orleans New Orleanst fogja alakítani.?

A rendezőpáros, valamint Beth Mickle látványtervező kedvenc helyszíne a város Francia Negyede volt. ?Ez a városrész csupa élet, csupa szín, csupa romantika ? mondja Mickle. ? Annyira sajátos és eredeti, hogy nem kellett átalakítanunk, felcicomáznunk ahhoz, hogy színhelyül szolgáljon a jeleneteinkhez. Nagyszerű dolog, ha ahelyett, hogy igyekeznénk maszkírozni, eltakarni, álcázni a forgatás helyszínén álló épületeket, azon dolgozhatunk, hogy minél többet mutassunk meg belőlük.?

Mickle számára a bajnoki amerikaifutball-mérkőzés jelenetsora jelentette a legnagyobb kihívást. Nicky és csapata a focimeccs miatt érkezik New Orleansba. A városban az esemény miatt a szokásosnál is nagyobb a tömeg. ?Az álmeccs levezénylésénél is nagyobb feladatot rótt ránk annak az óriási felhajtásnak a reprodukálása, ami a bajnokságok alkalmával a stadion körül lenni szokott. Hatalmas tömeg, hangzavar, kordonok, árusok, felfokozott hangulat? mindez alapos szervezést kívánt. Ki gondolná ? kérdi nevetve a látványtervező ?, hogy ez a káosz precíz tervezés és bonyolult szervezőmunka eredményeként jött létre??

A pályán lévő fiktív csapatok emblémáját Mickle tervezte, míg a mezeket Dayna Pink jelmeztervező álmodta meg.

A filmben szereplő másik sportesemény, az IndyCar autóverseny Buenos Airesben zajlik, ám a felvételek New Orleanstól nem messze, az avondale-i NOLA Motorsports Parkban készültek. ?A híres Buenos Aires-i Autodromo pálya nincs valami jó állapotban ? mondja Mickle ?, és 2009 óta nem is rendeznek itt versenyeket.?

Argentína fővárosa azonban rengeteg más, hangulatos helyszínt kínált az alkotóknak. ?Buenos Aires a világ egyik legfotogénebb metropolisza ? mondja Requa. ?, izgalmas, tarka és rendkívül változatos: tele van felhőkarcolókkal, de régi, történelmi épületekkel is; hatalmas a forgalom és a zsúfoltság, de a tágas, szépséges parkokban, mintha megállt volna az idő??

Az egyik kulcsjelenet a Plaza San Martin környékén található Circulo Militar gyönyörű épületében zajló nagydíj-ünnepség, ahol Nicky három év után viszontlátja Jesst. Fontos helyszín továbbá Nicky szállodája, az impozáns Park Hyatt Hotel (egykori nevén Palacio Duhau), mely amellett, hogy patinás, régi épület, egyúttal rendkívül modern is.

Az eklektikus építészeti remekművek mellett Buenos Aires színek utánozhatatlan sokféleségét kínálta az alkotóknak. ?A színek varázslatossá teszik ezt a várost ? meséli Mickle. ? Helyi segítőim különleges helyekre juttattak el. Teljesen beleszerettem például az általuk megismert yarn bombingba, amely a street art, azaz az utcai művészet egyik műfaja: az önjelölt művészek fonallal vonják be a szürke és unalmas városi tereptárgyakat. Kezük munkája nyomán elképesztően élénk színű horgolmányok borítják a lámpaoszlopokat, a fák törzsét, biciklitárolókat, tűzcsapokat, parkolóórákat, postaládákat, telefonfülkéket. Illegálisan, sokszor éjszaka dolgoznak, mint a graffitisek, de ők aztán végképp nem ártanak senkinek. Teljesen elvadult, abszurd, amit csinálnak, de alkotásaik szemet-szívet gyönyörködtető látványt nyújtanak. Annyira megtetszett nekünk a műfaj, hogy szerződtettünk egy La Boca nevű helyi művészt, hogy az egyik színhelyünkön behorgoljon néhány fatörzset.?

Buenos Airesből a stáb New Yorkba repült, ahol felvették a film első részének jeleneteit. Ennek a környezetnek a hangulata meglehetősen eltért az argentin atmoszférától. A színhelyek változása a főszereplő belső átalakulását tükrözi. ?A New Yorkban zajló jelenetekhez hideg színeket, rideg anyagokat, kemény textúrákat, éles határvonalakat, szigorú struktúrákat használtunk ? magyarázza Mickle ?, mindenütt fém, üveg és kő? New Orleansban viszont, ahol Jess betoppan Nicky életébe, a színek életre kelnek: narancsosak, mint a hajnal, és pasztell árnyalatúak, mit az ébredés vagy a tavasz ? mondja a látványtervező. ? Ahogy a hangulat forrósodni kezd, a színek is egyre erősödnek: Buenos Airesben már harsányak és játékosak.?

Dayna Pink jelmeztervező szintén színekkel érzékeltette a változást, amely a szélhámos lelkében végbemegy. ?Részben azért szeretem a szakmámat, mert minden egyes filmmel tanulhatok valami újat. A Focus munkálatai során elmélyülhettem a színek pszichológiájában. Tanácskoztam egy szakértővel, aki elmagyarázta, mit kell viselnie annak, aki bizalmat akar ébreszteni a környezetében, és mit kell magára öltenie annak, aki rá akar szedni valakit. Ha azt szeretnéd, hogy a másik ember megbízzon benned, viselj kéket! A kék állhatatosságot sugall. Ez a tenger és az égbolt színe, márpedig ezek állandóak, nem változnak. Hál istennek Will elképesztően jól mutat kékben!?

Margot Robbie figurája, Jess ugyancsak nagy átalakuláson megy keresztül a történet folyamán, amit könnyedén lehetett hangsúlyozni az öltözéke variálásával. ?A film első részében Jess még szinte tinilány ? mondja Pink. ? Csinos, tapasztalatlan, pimasz és bűbájos egyszerre. Aprócska topokat, bőrdzsekit hord? Buenos Airesben érett nőként látjuk viszont, kívül-belül átalakulva. Kifinomult stílusú, rafinált holmikat visel, hosszú, szűk ruhákat, amik kiemelik szoborszerű szépségét? ? magyarázza a jelmeztervező.

?Miközben a megtévesztés művészetéről forgattunk filmet, magunk is nagy szélhámosokká váltunk ? összegzi Ficarra. ? Tettünk bele mindent, ami kell: erotikát, romantikát, humort, drámát, focimeccset, száguldó kocsikat, nagy sztárokat és mindezek közé beékelve két hatalmas átverést??

?Meg persze néhány trükköt ? teszi hozzá Requa ?, aminek újra meg újra bedőlök? noha én magam írtam őket.?

Szólj hozzá!

Hozzászólás

Ez is érdekelhet Ettől a szerzőtől

Mutasd a kommenteket (1)
Close