Háttal ülünk a lovon – RELLIK sorozat 1. rész kritika

Rellik (BBC)

Manapság már igen nehéz valami eredetivel, valami újjal előállni a sorozatvilágban, hát még ha konkrétan a bűnügyi műfajról van szó. Ettől persze még a készítők próbálkozhatnak és próbálkoznak is, csak hát eléggé felemás a végeredmény. 

Rellik - Ep 1

A Rellik sorozat a “Ki a gyilkos?” kérdéskört a sutba dobva azonban valami egyedivel készült, valami olyasmivel, amivel kissé megbolygathatja azt a halmot, amibe műfaji keretei miatt szorult. Méghozzá úgy, hogy bár a történet lineáris, azt visszafelé meséli el.

Az idővel való játszadozás persze a műfajon belül sem újkeletű. A Motive (Az indíték) című sorozat alapja is az, hogy bemutatnak egy gyilkosságot, majd jó előre visszaugrunk az időbe, egészen addig, hogy megismerjük és megértsük a gyilkos motivációt. A How To Get Away With Murder (Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot?) már négy éve szórakoztat minket azzal, hogy bemutat egy bűntényt, majd az idővonalakon ide-oda ugrálva, igaz mindig fokozatosan előrehaladva rakja ki előttünk a kirakóst és ad választ a kérdéseinkre. Ilyen szempontból a Rellik (értsd – > Killer) sem találta fel a spanyolviaszt – aztán közben mégis.

Rellik sorozatkritika

A sorozat ugyanis onnan indít, hogy egy hétrendbeli gyilkossággal (és annál is több támadással) vádolt savat használó sorozatgyilkost kap el a rendőrség. Aztán miközben mindenki ünnepel, a nyomozást vezető rendőr (Richard Dormer), aki maga is egy ilyen támadás áldozata valahogy mégsem érzi teljesen jól magát és hamar kiderül, hogy nincs teljesen meggyőződve arról, hogy jó fickót kaptak el.

Aztán visszaugrunk pár órát az időben egészen az elfogásig. Majd ismét ugrunk pár órát az elfogás előkészületéig, de az eseményeket mindig több nézőpontból, a rendőrség, az elkövető és további egyelőre homályos karakterek szemszögéből bemutatva és persze gondosan ügyelve arra, hogy kellően árnyalják a karaktereket és a kis, jelentéktelennek tűnő eseményeknek is indikátort adva.

Rellik 2117

És a Rellik működik. Nem is kicsit. Persze az alkotók, Harry és Jack Williams nem új fiúk a bűnügyi sorozatokban, hiszen olyan sorozatok fűződnek a nevükhöz, mint az általunk jócskán körülrajongott, eltűnt gyerekekkel foglalkozó The Missing (amelyben szintén előszeretettel játszottak az idővonalakkal), vagy a mostani másik nagy kedvencünk a Liar (Hazug), amelyről szintén írunk hamarosan.

Williamsék nagyon érzik a műfajt, nagyon érzik, hogy mivel lehet odaszegezni a nézőt a képernyő elé és persze kiváló érzékkel rendelkeznek ahhoz, hogy ikonikus nyomozókat adjanak a televíziónak. A Missing Julien Baptiste-ja után ugyanis a Richard Dormer (Fortitude, Trónok harca) féle Gabriel Markham nyomozót is hamar megkedveljük, még akkor is, ha nem egy feddhetetlen életet élő mintazsaruról van szó.

Szólj hozzá!

Hozzászólás

90%
Végre valami új!

Rellik (BBC)

A Rellik kiváló atmoszférájához nem csak a megfordított idővonal, hanem az esősre vett környezet, a kiváló zene és a remek operatőri munka is hozzájárul. A sorozat első ránézésre is ízig-vérig "british drama", nagyon reméljük, hogy a folytatásra és a befejezésre még tartogatnak meglepetéseket a Williams-testvérek.

  • Szerintem

Ez is érdekelhet Ettől a szerzőtől

Komment
Close