Időhurok – A tyúk vagy a tojás?

6 5,004

Ti is szeretitek azokat a filmeket,amelyet megértetek és közben mégsem? Ami úgy meséli el a történetet, hogy annak kezdetét vagy végét a nézőre bízza? És hogy álltok a paradoxonokkal? És az eleve elrendeltetett sorssal? Ha imádtad, hogy napokig tudtok beszélni a Csillagok között egyik legnagyobb csavarján, akkor a Predestination (Időhurok) című filmet le sem tudod majd tenni.

predestination-poster01

A film egy időutazó ügynök (Ethan Hawke) krónikája, aki újabb és újabb időugrásokkal próbál elfogni egy bűnözőt, aki folyton kitér előle az időben. Durva, de a többek közt a port.hu-n is olvasható hivatalos szinopszis éppen a film legjobb csavarját spoilerezi el.

A Predestination című filmet két szempontból lehet megközelíteni. Az egyik szerint a film egy orbitális faszság, ami a zsáner elemeit dobálja egymásra, hogy aztán kijöjjön egy olyan paradoxon, amiből a készítők úgysem tudnak kimászni.

Michael és Peter Spierig, vagyis a The Spierig Brothers filmje pedig tulajdonképpen pontosan ilyen lett, éppen ezért spoilerek nélkül mindössze annyit tudunk írni róla, hogy a film fantasztikusan lett fényképezve, remek a dramaturgiája, Ethan Hawke (aki a Daybreakersben is együtt dolgozott Spierigékkel) olyan jó mint még soha, Sarah Snook meg olyan elképesztően meggyőző, hogy holnap kénytelenek leszünk ránézni a Jessabelle-re is, amelyben szintén rá osztották a főszerepet. Vagyis mi vagyunk a másik szempont.

Az Időhurok eddig simán az év legjobb filmje, még úgy is, hogy életünk utolsó napjáig vitatkozhatnánk azon, hogy akkor mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás? – még úgy is, hogy mint tudjuk: a kakas. Az egyik legokosabb és legjobb film amit a témában láttam még úgy is, hogy könnyen meg lehet tippelni a film éppen soron következő csavarjait, de ez semmit nem von le az élvezeti értékből. Spoilerekkel megyünk tovább, szóval tényleg csak az görgessen, aki már látta a filmet és szeretné kibeszélni magából a dolgokat.

vigyázat spoileres írás

Aki esetleg nem tudná az Időhurok Robert A. Heinlein (1959-es “All you zombies” (“Ti zombik mind”)) sci-fi novellájából készült és nincs kétségem afelől, hogy a novella hasonlóan szórakoztató és nagy valószínűséggel sokkal alaposabb is, mint a film. Pedig a film időutazós thrillerekhez képest szokatlan módon (pláne ahhoz képest, hogy mit ígér a film előzetese) egy hosszú, majd háromnegyed órás párbeszéddel indul, amit persze flashbackekkel tesznek színesebbé.

A kígyó, ami mindörökké a saját farkába harap. Én tudom, hogy honnan jöttem, de ti mind, zombik, honnan jöttök?

Na de mit láttunk. Adott Jane és Joe (és ki gondolta volna, hogy a névválasztásnak ekkora jelentősége lesz ugye?), akik egy bárban találkoznak. Jane elmeséli keserves életét Joe-nak, majd Joe felteszi a kérdést Jane-nek:

Mi lenne, ha maga elé állítanám azt, aki elcseszte az életét? Ha garantálom, hogy megúszná, megölné?

És ennek a beszélgetésnek a végén legalább annyira nagy jelentősége van, mint annak, hogy a tyúk vagy a tojás volt-e előbb (hiszen erre épül az egész film), ráadásul ez az a kérdés, ami beindítja tulajdonképpen az egész cselekményt.

Predestination Sarah Snook

Szóval, hogy tisztázzuk: Jane, nem más mint Joe. Joe teherbe ejti Janet. Jane terhes lesz saját magával, azonban a babát elrabolja Joe és visszaviszi a múltba, hogy aztán felcseperedhessen Jane. Joe a szikrázó robbantó és Joe az aki elkapja a szikrázó robbantót.

Tehát a főhős saját maga, saját magától esik teherbe, saját magát szüli meg, vagyis ő a saját anyja, a saját apja, ő az aki életet ad magának és ő a saját gyilkosa, de hogy ez a kör hol nyílik és hol zárul azt a fene sem tudja, az biztos, hogy egy olyan paradoxon, ami újra meg újra ismétli önmagát, de hogy mikor kezdődött azt megtippelni sem lehet. Ehhez tényleg tudnunk kellene a választ a tyúk és a tojás esetére. Mert hát Joe hogy viszi vissza egy babát a múltba, ha ő maga még nem is létezett? Vagyis ennek  megvan ugye a magyarázata, de hogy volt ez először?

Csakhogy: az rendben van, hogy Joe visszaviszi a babát a múltba, ezzel pedig ugye lezárja és egyben újra el is indítja a paradoxont. A farkába harapó kígyóval való példálózás ezért is hibátlan.

Predestination Ethan Hawke

Azonban a kettes számú paradoxonnal már vannak fenntartásaim. Ha ez egy folyton-folyvást önmagát ismétlő kör, akkor hogyan lehetséges az, hogy a New York-i merénylet megtörténik, hiszen nem történhet meg, ha a fiatal Joe megöli a merénylet előtt az idősebb Joe-t. Meg akkor ugye a “múltban” miért próbálkoznak megakadályozni egy bombamerényletet amit már megakadályoztak? Vagy én is összezavarodtam? Jaja, a film legnagyobb erénye egyben a film egyik legnagyobb hibája is, csak hogy tökéletes legyen az a paradoxon.

Nagyon kíváncsi vagyok, hogy ki hogy látta, szóval jöhetnek a kommentek, vitatkozzunk egy jó a filmről több szem többet lát alapon, hátha vannak részletek amik felett én is átsiklottam (biztos hogy vannak).

Nekem ez 10/10, sőt megkockáztatom: az év filmje.

safranyn (twitter)

Szólj hozzá!

Hozzászólás

Ez is érdekelhet

Mutasd a kommenteket (6)
Close