Filmsor - Mozifilmek, tévésorozatok, média

Kell ez nekünk? – 22 mérföld filmkritika

Mile 22 (2018)

Végül csak sikerült Hollywoodnak összehoznia A rajtaütés remake-jét.

0

Peter Berg rendező és Mark Wahlberg a Liam Neeson-Jaume Collet-Serra páros nyomdokain haladva lassan már nem is csinálnak egymás nélkül akciófilmet, és sajnos náluk is az a helyzet, hogy a végtermékek egyre rosszabbak lesznek. Berg az utóbbi időben csupa valóban megtörtént amerikai hőseposzt (A túlélő, Mélytengeri pokol, A hazafik napja) vitt vászonra, és ezen a téren elég sikeres is volt, most viszont úgy döntött, hogy megpróbál visszalopakodni a látványos akciófilmek világába, ahol egyszer már súlyos kudarcot vallott (Csatahajó).

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

A 22 mérföld egy elit CIA-csapat küldetését követi nyomon – élén a Wahlberg által alakított James Silvaval –, akik a játékidő nagyobbik részében egy ázsiai nagyvárosból próbálnak meg kijuttatni egy indonéz kettős ügynököt (Iko Uwais), aki cserébe egy nagy halom robbanóanyag lelőhelyének koordinátáit ajánlja fel. Az övéi ugyanakkor nem adják olcsón az árulót, így a reptérig tartó 22 mérföldes úton a fegyveres rajtaütéstől az autós üldözésig mindennel szembe kell néznie a csapatnak, amit egy hasonszőrű akciófilmben el lehet képzelni.

A 22 mérföld agyatlan film, faék egyszerűségű sztorival, ami még nem lenne akkora gond, ha legalább látványos lenne a mű. Sajnos azonban az akciójelenetek többségét teljesen taccsra teszi a megszámlálhatatlanul sok képváltás, meg a rángatózó kamera. Igazán lebilincselő pillanatokat egyedül csak a profi harcművész, Iko Uwais verekedős jelenetei nyújtanak, aki A rajtaütéshez hasonlóan most is brutális és véres módon számol le az ellenfeleivel, miközben egy táncművész kifinomultságával mozog. Egyébként mind az akciójelenetek kendőzetlen stílusa, mind a történet kimeneküléses alapkoncepciója sokat merít az Uwaist híressé tevő A rajtaütésből, de mikor Berg rövidebb időre egy tömblakás falai közé szorítja a szereplőket, azzal már kicsit túlmegy a pofátlan kopizás határán.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

Mark Wahlberg sokadjára játssza el a nehezen kezelhető, macsó fenegyereket, de a film nem is vár el tőle mást. Bár az írók a karakterével kapcsolatban felvezettek egy érdekes szálat, miszerint a hős egy mentális betegség eredményeként átlagon felüli intelligenciával rendezik, ugyanakkor folyamatos dühkezelési gondjai és hiperaktivitás-zavara van, de végső soron ezzel nem igazán kezd semmit a forgatókönyv. Iko Uwais, mint írtam, nagyszerű az akciójelenetekben, szöveges részt viszont nem sokat kapott az indonéz színész.

Na és ott van persze a The Walking Deadből ismert Lauren Cohan, aki túlzás nélkül az utóbbi évek egyik, ha nem A legrosszabb és legizzadságszagúbb női akcióhősét formálja meg. Az általa alakított Alice olyan forgatókönyvírók tollából származik, akik szerint egy badass női figura attól lesz komplex, hogy sokat káromkodik, és nehezen áll helyt az anyaszerepben. A háttérben ott van még John Malkovich és Ronda Rousey (Halálos iramban 7.), akik Wahlberghez hasonlóan ugyanazt csinálják, amit mindig.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

A 22 mérföld lényegében egyetlen, hosszúra nyújtott akciómontázs, amit némi érdektelen felvezetés előz meg, majd a végén (mintha hirtelen elfogyott volna a pénz) egy nagy cliffhangerrel ér véget a dal – mintha bármi esély lenne egy folytatásra. Iko Uwais harckoreográfiain kívül nem sok minden van itt, amire egy hétnél tovább is emlékezni lehetne.

30%
Rossz

Ezt a filmet, ezeket a karaktereket, ezeket az akciójeleneteket már láttuk korábban, és az minden szempontból nagyobb élmény volt, mint a 22 mérföld.

  • Szerintem
Share This