Filmsor - Mozifilmek, tévésorozatok, média

Kellemes csalódás – BÚÉK filmkritika

BÚÉK (2018)

Az eredeti olasz film alapkoncepciója a magyar társadalmi valóságba ágyazva meglepően jól működő képlet.

0

Goda Krisztina új magyar vígjátéka nem tör nagy babérokra, de a figyelmet mégis jól leköti ez a száz perc. A BUÉK ráadásul úgy szórakoztat, hogy közben Magyarországon sajnos még mindig elég kényesnek számító kérdéseket feszeget, ráadásul nagyon intelligens megközelítésből.

Nem irigylem az alkotókat, hiszen a magyar vígjátékok és a remake-ek az örökké elégedetlen közönség felfogásában már külön-külön is lincselésért kiáltanak, egy ilyen kombináció bevállalása tehát nem kicsit rizikós elhatározás. Személy szerint nekem sosem volt bajom a remake-elés gyakorlatával, amennyiben az alkotók hozzá tudtak tenni valamilyen egyedi csavart vagy szemléletmódot a dologhoz. Mi magyarok ráadásul a színház világában folyamatosan külföldi műveket remake-elünk, és a képlet mindig is működőképes volt. Ennélfogva nem hiszem, hogy a BÚÉK alkotói szentségtörést követtek el, amikor a 2016-os nagy sikerű olasz film, a Teljesen idegenek újraforgatása mellett döntöttek. Egyébként nem mi vagyunk az egyetlen európai ország, akik ezt megtették.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

A BÚÉK hét barát története, akik összejönnek megünnepelni az újévet. Az egyiküknek az az ötlete támad, hogy a hangulat felpörgetése érdekében mindenki tegye ki a telefonját az asztalra, és bármilyen üzenetet vagy hívást kap, azt meg kell osztania a többiekkel. Szinte mindenkinek van vaj a füle mögött, de senki nem mer nemet mondani, nehogy gyanússá váljon. Az eleinte szórakoztató játék idővel persze katasztrófához vezet.

Őszintén bevallom, nem volt szerencsém a Teljesen idegenekhez, így nem tudom megmondani, miben más a magyar verzió megközelítése. Az mindenesetre az előzetesek alapján is látszik, hogy Goda Krisztina (Csak szex és más semmi, Kaméleon) jóval több glamúrt vitt a képi világba, mind az impozáns lakásbelső, mind a szereplők megjelenítése terén. Számomra ez éppoly tipikus jellemzője a magyar vígjátékoknak, mint azok a klisés figurák, akik az első tíz percben felvonulnak itt. Ilyen a kétségbeesését jól palástoló elvált nő (Szávai Viktória), a belé reménytelenül szerelmes magányos férfi (Mészáros Béla), a sármos szoknyapecér (Lengyel Tamás) és az ő ártatlan kedvese (Törőcsik Franciska), az egymást folyton maró, a másik háta mögött kavaró házaspár (Hevér Gábor, Bata Éva) és a csendes jó barát (Elek Ferenc), akin állandóan élcelődnek a többiek.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

A BUÉK teljes felvezetése nem más, mint közhelyek puffogtatása. Aztán amint a szereplők belevágnak a játékba, hirtelen elkezd érdekessé válni a dolog. A forgatókönyv fokozatosan lefejti a kliséket a figurákról, és a film végére olyan összetett karaktereket látunk, akik nem is állhatnának távolabb azoktól a szerepköröktől, amelyeket a nyitányban képviseltek: a hűtlen férjből erkölcsi iránytű, a sajnálatra méltó nőből képmutató alak, a magabiztos feleségből kétségbeesett figura lesz.

Mondanom sem kell, a színészek mind brillíroznak, Goda Krisztina pedig nagyon jól építi fel a karakterek közti feszültséget, és jól adagolja közben az életszerű humort. A film egy adott ponton aztán elkezd kifejezetten aktuális és hazánkban még mindig sok vitát generáló témával foglalkozni, melyeket szintén pazarul kezel a mű. Még talán nem is láttam olyan mainstream hazai filmet, ami ennyire éretten és realisztikusan, kicsit sem erőltetett vagy szájbarágós módon tárgyalta volna ezeket a kérdéseket a magyar társadalmi valóság keretein belül.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Gmail
  • reddit
  • LinkedIn
  • Tumblr

Összességében azt gondolom, hogy a BÚÉK egy meglepően jól összerakott film, ami nemcsak szórakoztat, de segít bizonyos dolgokat mások szemszögéből látni, illetve jól rávezeti a közönséget arra, hogy olykor mi magunk is szörnyen képmutatók tudunk lenni.

80%
Nagyszerű

Remake ide vagy oda, a BÚÉK határozottan a jobban sikerült magyar filmek táborát erősíti.

  • Szerintem
Share This