The Affair: Ilyen volt a 3.évad (kritika)

0 274

Férfi és nő másképp észlel és idéz fel személyeket, dolgokat, eseményeket. Úgy, ahogy az örömöket és a sérelmeket is eltérően látja. Emlékezetünk csupán a valóság fokozottan fakuló, kézzel csupán ritkán megfogható replikája, amelyben gyakorta nem is merünk száz százalékosan megbízni. Ugyanazon történések különböző, szubjektív aspektusokból való vizsgálata érdekes és tanulságos következtetéseket eredményezhet. Ebből az elmés alapötletből indult ki a The Affair alkotóstábja, jutalmuk pedig a legjobb drámasorozatnak járó Golden Globe-díj volt. Annak idején azért kezdtem bele a produkció fogyasztásába, mert csillapíthatatlan kíváncsiságomat ki kellett elégítenem. Nagyon érdekelt, hogy mi van ebben a sorozatban, mi az, ami miatt képes volt győzelmet aratni a zseniális House of Cards felett. És valahol értettem is a dolgot. Nem egyetértettem, csak megértettem. És persze, ha Frank Underwood hadjáratánál jobban nem is, de azért megkedveltem ezt az alkotást is. Az első szezon után kérdéses volt, hogy vajon lehetséges-e a házasságtörés problematikáját feszegető cselekményt még egy évadon keresztül minőségi tartalommal feltölteni. De sikerült, a készítők megcsinálták. Na de hogy harmadszorra! Tényleg van még ennyi ebben a dologban?

Hát van. A harmadik felvonás nem lett tökéletes, de az biztos, hogy piszkosul nézeti magát és a főszereplő karakterek egészen új dimenzióit nyitja meg.

Az írás az előző évadokra nézve spoileres.

affair

Noah (Dominic West) felállt a bíróságon és a formalitást mellőzve, a tárgyalásba belekiabálva vallotta be, hogy ő ült a halálos gázolást okozó gépkocsi volánja mögött. Börtönbe vonult, hogy ezzel megmentse volt feleségét, Helent (Maura Tierney) és új szerelmét, Alisont (Ruth Wilson). Három év múlva szabad, de megvetett, magányos és börtönbéli tapasztalataitól kísértett emberként próbálja túlélni a valóságot. Eközben Alison, aki korábban hat hónapra bevonult egy rehabilitációs intézetbe, igyekszik megszerezni Colelal (Joshua Jackson) közös kislánya felügyeleti jogát, Helen pedig mindent megtesz azért, hogy képes legyen egyben tartani életét, amelyben habár szeretne továbblépni, Noah felé tanúsított, empátiával vegyes bűntudata mázsás teherként nehezedik a vállára, ezzel megnehezítve a folyamatot.

A The Affair kezdetben nem tűnt sokévados sorozatnak, jelenleg azonban ott tartunk, hogy az IMDB-n már feltüntetve láthatjuk a közelgő negyedik szezont. Ami kezdetben meglehetősen szűk mikrokozmosznak tűnt, egy két család életének rendjét alapvetően megbolygató szerelmi affér kirobbanási gócpontjának, az a harmadik évadra kitágult. A sorozat ezúttal már szélesebb körre terjeszti ki elemzési szándékát, ezt pedig új emberek és helyszínek behozatalával jellemezhetjük. A második évad ügyes húzása volt, hogy az alapvető kettő szubjektív szemszög (Noah és Alison) mellé behozta Helen és Cole nézőpontjait is. A harmadik etapban még a Noah életébe belépő és a romantikus emóciók egy, a férfi számára egészen újszerű szintjét feltáró Juliette (Iréne Jacob) is megkapja a maga aspektusát, igaz, a tíz epizód során csak két alkalommal. Ez utóbbiak egy kissé talán feleslegesnek is tűnnek és felvetik a kérdést, hogy nem-e lesz így már előbb-utóbb kissé túlzsúfolt a cselekmény.

affair3

Persze Juliette remek karakter, a széria többi figurájához hasonlóan részletgazdag jellemrajzzal büszkélkedhet, így ha a nagy egész szempontjából nem is mindig látjuk mélyrehatóbb értelmét saját szála létének, érzelmi világában való elmerülésünk rendkívül élménygazdag, így nemigen érzünk indíttatást a panaszkodásra. Sőt, ha belegondolunk, még a nő szemszögének rejtett funkcióját is felfedezhetjük. A The Affair legizgalmasabb pillanatait ugyanis még mindig azok a jelenetek szolgáltatják, amelyek ugyanazt az eseményt prezentálják egyik, majd másik karakter aspektusából nézve. Márpedig ahhoz, hogy a sorozat talán legfontosabb szereplőjét, Noaht megfelelően tudjuk értelmezni, karakterfejlődését(romlását?) helyén tudjuk kezelni, elképzelhető, hogy tényleg szükségünk van arra, hogy megtudjuk, Juliette miként látja a férfit.

Noah ugyanis egy roncs, de amikor nem az ő saját szálán, az elharapódzó mentális krízis, a bűntudattal és sérelmektől terhes belső káosz által biztosított, kárhozott otthon túlfűtött, pokoli melegében sínylődünk, hanem mások oldaláról láttatva nyerünk bepillantást abba, hogy az immáron börtönviselt fickó milyen kisugárzással operál, rájöhetünk, hogy korántsem mindenki látja őt annyira elveszettnek és összetörtnek, mint ahogy a férfi kezeli saját magát. Alison még mindig a határozott, laza és cinkos mosolyú embert látja, Helen gyermekei megmentésre váró, ártatlanul meghurcolt apját, Juliette pedig egy új, érzelmes szerelem lehetőségét. Eközben Noah önmagába összeroskadva, a szakadék aljáról próbál feltápászkodni. Így a flashbackekben és a kronológia jelenében egyaránt feltűnő börtönőr, John Gunther (Brendan Fraser) szerepköre és a neki tulajdonított jelentés folyamatos képlékenységben változik.

A The Affair harmadik évadának alapvetése szerint amúgy is minden karakter elbukott élete harcában és jelenleg épp a mélyből próbál felkapaszkodni. Furcsa, hogy minden szomorúság ellenére van valami pozitív töltet is mindabban, amit látunk, hiszen a készítők rendszerint azt érzékeltetik velünk: ennél rosszabb már nem lehet.

affair2

Affér, szerelem, szex, konfliktus, gyermeknevelés, a mindennapi életben való helytállás vagy a gyakoribb kudarc. Ezen emberközeli elemek mind felvonulnak a sztoriban, de ahogy korábban, úgy most is van benne plusz adalék. Az első két évadban leginkább a halálos gázolás körül kibontakozó krimiszál szolgáltatta ezt a töltetet, most azonban, Noah börtönbüntetésének lejárta után inkább a thriller veszi át a stafétabotot. Ez értelmezhető személyközi terrort középpontba állító történetként és kreatív pszichothrillerként egyaránt, sőt, igazság szerint eme kettő egyesüléséből jön létre a bűnügyi szál teljes értékű egésze.

Az előbbi bekezdés elejére biggyesztett felsorolásból emeljük ki a szexet! Muszáj szót ejtenünk róla, mert a The Affair témájából és stílusából fakadóan egyaránt, a kezdetektől fogva magas szinten táplálja, és minőségien kezeli az erotikus feszültséget. A harmadik szezonban a natúr gyakorlati ábrázolás mellett megjelenik egy újfajta, rendkívül érdekes diskurzus. Az első epizódokban megjelenő problémakör a nemi erőszak definícióját taglalja. Hol van a határ a kimondott beleegyezés nélkül megvalósuló aktus és a tényleges bűncselekmény között? Ebből kiindulva lehetőségünk nyílik a szezon által felvonultatott összes szexuális tartalmú képsort új aspektusból elemezni, ezzel egészen érdekes gondolatmeneteket teremtve.

80%
A készítők továbbra is hűségesek a nézőhöz

Habár a harmadik évad befejezése kissé ötlettelen lecsapása a szervának, összességében elmondhatjuk, hogy ezúttal is emlékezetes, mély és izgalmas szezont láthattunk a The Affair keretei között. Saját személyközi konfliktusaik láncreakciójának átkától sújtott hőseink (színészi játék terén továbbra is élen a fantasztikus Dominic Westtel) életszagú és keserű kalandjai még mindig rejtenek magukban ismeretlen, érdekes vonulatokat.

  • Szerintem

Szólj hozzá!

Hozzászólás

Ez is érdekelhet

Komment
Close