Filmsor - Filmek, sorozatok, kultúra

Bödörék – Egyszer volt Budán Bödör Gáspár kritikaösszesítő

Megnéztük hogyan látták a magyar tévékritikusok a TV2 első saját fejlesztésű sorozata, a Bödörék – Egyszer volt Budán Bödör Gáspár első részét.

Május elsején, kiváló időzítéssel érkezett az új magyar televíziós sorozat, a Bödörék (Egyszer volt Budán Bödör Gáspár a TV2-re. A Filmsor kritikusa szerint Stohl Andrással Bödör Gáspár szerepében, a magyar sorozatozás legrosszabb szereposztásával van dolgunk, emellett megjegyzi, hogy karakterek, átéléssel játszó színészek, életszerű párbeszédek, vicces szituációk és elmesélni való történet nélkül nem is nagyon van létjogosultsága ennek a sorozatnak. De hogyan látták ezt másutt?

Bödörék Egyszer volt Budán Bödör Gáspár stáb
Fotó: TV2

A nézők totális semmibevétele a Bödörék

A Puliwood Fájdalmas volt az Egyszer volt Budán Bödör Gáspár első része című cikkében azt írja, “az erőfeszítés totális hiánya kiütközik minden képkockán és nem csak a humort, de a színészeket illetően is, akik mind fájón lapos karikatúrákat kényszerültek életre kelteni. Mintha Stefanovics Angélában és Szirtes Ágiban éppen megcsillanna valami, de az ihlettelenség elnyomja gyorsan őket, Stohl András azonban érezhetően csúnya szereptévesztés áldozatául esett. Minden megmozdulásáról ordít a műviség, az erőtlenség – nem találja magát, nem találja a karakterben potenciálisan rejlő humort és mintha képtelen lenne a felszínes tahóságon kívül egyéb fogást találni az egész szituáción/karakteren.” A szerző azt is megjegyzi “Jelen pillanatban ez a sorozat csak egy újabb ok arra, hogy kiábránduljunk a magyar televízióból. Totális semmibevétele a honi közönségnek és annak a törekvésnek, hogy esetleg valami új, valami kreatív és ötletes produktum kerüljön a televíziók képernyőjére.”

A magyar sorozatozás legsötétebb pillanata

Az Index kritikusa sem fogadta jobban Bödörék színre lépését. A modern magyar sorozatgyártás legsötétebb pillanata című írásban egy komoly felütéssel kezdenek. Mint írják, “a csődtömegnek is csak nagy jóindulattal nevezhető katyvasz a magyar kereskedelmi televíziózás, azon belül is a sorozatgyártás olyan állatorvosi lova, amilyet nemhogy rajzolni, de kitalálni is alig lehet, és remekül megmutatja, hogy a kontraszelekció, a tehetségtelen nímandok pozícióba helyezése haveri vagy egyéb alapokon oda vezet, hogy az átlagembernek elérhetetlen feltételű államközeli kölcsönből megvásárolt, államközeli reklámköltésből kitömött, kormányközeli oligarchák kezében kikötő, lassan fél éve a felturbózott Csepű, lapu, gongyolából élő tévében, a kreativitás úgy sorvad el, hogy azt észre sem veszik. ”

Stohl András játékáról azt írják, hogy “aki kitalálta, hogy Stohl Andrásból jó vidéki suttyó lesz, az vagy vidéki suttyót, vagy Stohl Andrást nem látott még sosem”. Azt is megjegyzik, hogy “az ilyen, skatulyákkal ellentétes szereposztás szokott működni (Kelsey Grammer a Boss című drámában, Bryan Cranston a Breaking Badben), de ahhoz olyan színész kell, aki ezt el tudja adni. Stohl képtelen nem Stohl lenni, nem az a színész, aki a maszk, jelmez és instruálás mögött eltűnve Bödör Gáspár lesz, ő Stohl András marad egy rémes maszkban, teljesen ad hoc előjövő, majd eltűnő akcentussal, aki arra is képtelen vagy lusta, hogy a testbeszédét konzisztensen hozza, a járása hol ilyen, hol olyan, és ez nagyon zavaró.”

A Filmsorhoz hasonlóan az Index kritikus szerint is vállalhatatlanra sikeredett a kocsmai jelenet, emellett szintén kiemelik a Buckót alakító Varga Attila élettelen játékát. Pozitívumként ők is a feleséget alakító színésznő játékát emelik ki, azt írják “A Bödörnét alakító Stefanovics Angéla vette egyedül komolyan ezt a feladatot annyira, hogy egy állandó karaktert teremtsen a szerepből, és ugyan ő is két lábon járó kliségyűjtemény, de annak legalább hihető.”

Végül megjegyzik, hogy “ez a sorozat azért jó, hogy elkészült – vagy legalábbis még forog –, mert a TV2 megtanulhatja belőle, hogy mit nem szabad csinálni ebben a műfajban.”

Szekunder szégyenérzet

A Weskó Blog Bár otthon maradt volna Bödör Gáspár című írásában azt írja, hogy “nem csak a koronavírus tetőzött kis hazánkban, hanem a kereskedelmi tévézés is meglovagolta a fostenger legmagasabb hullámait.”

A szerző szerint a Bödörék “egy olyan szintű szekunder szégyen érzetet alakít ki az emberben az első képsoroktól egészen a 43 perces játékidő végéig, hogy az valami botrány”, de azt is megjegyzik, hogy “ha lehet valahogy teljesen degradálni a vidéki lakosságot, segghülyének, értetlennek és szociális analfabétaként bemutatni, a Bödörék ezt simán abszolválta.”

A szerző továbbá megjegyzi, hogy a viccesnek szánt jelenetek egyáltalán nem voltak azok, a színészek játéka pedig nagyon karcsú.

Az Egyszer volt Budán Bödör Gáspár valójában a jó ízlés elleni támadás

A port.hu Súlyos támadást intézett a TV2 új sorozata a jó ízlés ellen című írásában sem nagyon lehet pozitívumot találni. A szerző úgy sejti, az Egyszer volt Budán Bödör Gáspár forgatókönyvét nem is Kormos Anett írta (a korábbi közleményekkel ellenben Goda Kriszta közben jelezte, neki semmi köze a TV2 sorozatához), maximum egy vázlatot adott le, “amiből mások írták meg ezt a fergetegesnek szánt anyósvicc-gyűjteményt, amit a különben szintén tehetséges szereplőgárda úgy mond fel, mintha az ISIS terroristái a családtagjaik kivégzésével fenyegetnék őket, ha nem engedelmeskednek. Mert itt tényleg csak szövegfelmondás van, meg sem próbálnak karakterbe jönni, ha mégis, az nagyon félremegy.”

A cikk szerint “ezt senki nem fogja szeretni, mert nem is szól senkinek, és nem is tart sehová. És tényleg kínos nézni, ahogy jobb sorsra érdemes színészek összecsapott szerepben rosszul megírt szöveget kénytelenek felmondani – egyedül Stefanovics Angéla és Szirtes Ági az, aki kicsi életet tud vinni a figurájába.”

A nézők szerint sem teljesített jobban a sorozat: a hozzászólások zöme nem érti, hogy egyáltalán miért Stohl Andrásra osztották a családfő szerepét?; hogyan kerülhetett egyáltalán adásba a sorozat?; miért egy létező község nevét használták fel a sorozathoz?

Végül azt is megjegyezték többen, hogy a A Drága örökösök vagy a Barátok közt ehhez képest Emmy-díjat érdemelne.

És ti mit gondoltok? Tényleg ennyire reménytelen volt az Egyszer volt Budán Bödör Gáspár – Bödörék első része?

Ne maradj le a friss hírekről, ide kattintva kövess minket a Facebookon vagy csatlakozz a Filmsor Light csoporthoz, ahol te is elmondhatod a véleményed!
Ez is érdekelhet:
<