Filmek, sorozatok, tévéműsorok és sztárhírek

Kritika: SYDNEY HALL ELTŰNÉSE

A film Sidney Hall életének három állomását mutatja be. A fiú sikeres könyvet írt a generációjáról, majd nyomtalanul eltűnt.

Shawn Christensen rendezésében készült Sidney Hall eltűnése (eredetiben Sidney Hall) című filmet elsőként a 2017. január 25-én a Sundance Film Fesztiválon mutatták be, azonban fogadtatása a legnagyobb jóindulattal is igencsak vegyesnek mondható. A kritikusok ugyan dicsérték a színészi játékot, de többségében inkább a negatívumokat emelték ki. A magyar nézőközönség moziban ugyan nem tekintheti meg a filmet, de DVD-n és Blu-ray-en is hozzáférhető már, és higgyétek el, nem érdemes kihagyni.

A kritikusok és a filmrajongók véleménye nem kell, és talán nem is szabad, hogy egyezzen. Rendkívüli szomorúsággal tölt el a tudat, hogy ezt a filmet ilyen méltatlanul kezelték/kezelik. Személyes véleményem szerint az Oscar díjas Saoirse Ronan főszereplésével készült, a filmkritikusok által az egekig magasztalt Lady Bird-öt simán kenterbe veri Sidney Hall. Két különböző film, két különböző megközelítés és stílus, de ha a kettő közül kellene valamelyiket ajánlnom – annak ellenére, hogy én a Lady Bird-öt is nagyon szerettem- mindenképp Sidney történetére esne a választásom.

A film Sidney Hall életének három állomását mutatja be. A fiú sikeres könyvet írt a generációjáról, majd nyomtalanul eltűnt.

A két mondatos tartalomleírás szinte semmit nem mond el a filmről, de ez nem is feltétlenül baj. Sidney Hall története egyszerre szól a felnőtté válásról, a lappangó tehetség kibontakozásáról, a szeretetről és szerelemről, az írói felelősségvállalásról, súlyos veszteségekről és a talán túl korán jött sikerekről. A film első öt percében konkrétan három különböző idősíkba csöppenünk bele, de ez egy kicsit sem zavaró. Rendkívül egyszerűen követhető, jól kitalált és összerakott az a szerkezet amit a filmben alkalmaztak a készítők. A múlt felidézése olyan traumatikus eseményeket tár fel amik a jelent és a jövőt is uralják.

Sidney Hall első könyvévével azonnal berobban a köztudatba, A külvárosi tragédia The New York Times bestseller lesz és nem kisebb elismerésre jelölik mint a Pulitzer díjra. Ezen a ponton nagyon szemléletes betekintést kaphatunk arról, hogy mennyire nehéz is megbirkózni a hirtelen jött népszerűséggel, mennyire idegtépő megfelelni a kiadó és az olvasó közönség elvárásainak, illetve talán a legfontosabb, hogy milyen elviselhetetlen teher felelősséget vállalni papírra felrótt szavainkért. Logan Lerman mindazt a belső feszültséget és szorongást ami a filmbéli Sidney Hallban lejátszódik olyan tökéletesen érzékelteti, hogy szinte a mi gyomrunk is görcsbe rándul a villódzó vakufények láttán.

A múlt természetesen a sikerkönyvre is rányomja bélyegét hiszen kiderül, hogy a könyv valós, megtörtént eseményeket dolgoz fel. Ezeket a múltbéli szálak hallucinációk képében az ifjú író jelenébe is beleszövődnek még egy folyamatos stresszfaktorral megfejelve a családi problémákkal és a fent említett írói lét sötét aspektusaival tarkított nem éppen hétköznapi életet. Vannak terhek amiket egyszerűen nem dobhatunk félre, és vagy így, vagy úgy, szembesülnünk kell velük.

Azok a terhek pedig amik Sidney Hall vállát nyomják az emberi lét legaljasabb bugyraiba kalauzolna el minket. A film ugyan nem minden esetben mondja ki, de kivétel nélkül mindenhol érzékelteti, hogy sorsunk a velünk, illetve a környezetünkben történt események gyorsvonata ami úgy robog tova a jövő ingoványos mezsgyéjére, hogy néha már előre sejteni véljük hol is húzzuk meg azt a bizonyos vészféket. Kifürkészhetetlen de egyben logikusan felépített láncolat.

A film pont ennek a bemutatásában zseniális. Minden mindennel összefügg, és néha aprónak tűnő dolgok határoznak meg egy teljes életet. A film tempója kimért, lassan hömpölygő, mértékletesen adagolt drámaisággal fűszerezett. Sidney eltűnésének rejtélye kellően izgalmas és fordulatos, a film vége pedig könnyekig megható.

Az tény, hogy nem egy hibátlan filmművészeti alkotásról beszélünk, de a film érdemei messze túlmutatnak hiányosságain. Tökéletes kikapcsolódás azoknak akik szeretik a mélyebb érzelmeket felvonultató, gondolatébresztő filmeket.

A színészgárda egyébként valóban igencsak impozánsnak mondható hiszen a Percy Jackson filmekből már jól ismert Logan Lerman (Egy különc srác feljegyzései, Fury) mellett olyan nevekkel találkozhatunk mint Elle Fanning (Csábítás, Mary Shelley, Neon démon), Michelle Monaghan (Forráskód, Mission: Impossible – Utóhatás ), vagy éppen Kyle Chandler (A Wall Street farkasa, Carol, Super 8).

Sydney Hall eltűnése (2017)
80%
Nagyszerű

A Sydney Hall eltűnése valahol egy coming of age, történet de a műfaj alapvető sémáin messze túlmutat.

  • Szerintem
<