Filmsor - Filmek, sorozatok, kultúra

Nagy Katalin – A kezdetek sorozatkritika

Magyarországon az HBO műsorán debütált The Great, azaz Nagy Katalin – A kezdetek című történelmi szatíra egyértelműen az év egyik hatalmas meglepetése.

A sorozat forgatókönyvét annak a Tony McNamaranak köszönhetjük aki már a nagy sikert aratott (tíz kategóriában is Oscar-díjra jelölt) Yorgos Lanthimos A kedvenc című filmjén is közreműködött. A jól bevált recept maradt is, a hangsúlyok viszont a képi világról, és a technikai megoldásokról áthelyeződtek a párbeszédekben lépten-nyomon fellelhető élcelődésekre. A Nagy Katalin – A kezdetek a groteszk tükrén át enged bepillantást egy olyan történelmi korba, amire egyáltalán nem a finom romantika volt jellemző.

Megszoksz, vagy megszöksz

Sophie Friederike Auguste von Anhalt-Zerbst porosz hercegnő (Elle Fanning) egy naiv és ártatlan kislány mikor Oroszországba érkezvén hozzámegy III. Péter cárhoz (Nicholas Hoult). A lány az orosz hagyományokhoz híven felveszi a Katalin nevet, és megkezdi látszólag boldog uralkodását jóképű férje oldalán.

A remények azonban hamar elhamvadnak, mikor Katalin szembesül az orosz udvar féktelen dekadenciájával és ármánykodásával, a kultúra és műveltség teljes hiányával, és az értelmetlen, vérgőzös háborúkkal amikben az orosz férfiak tömegei pusztulnak el, vagy válnak testi-lelki nyomorékká. III. Péter cár deviáns és kiszámíthatatlan viselkedése sem könnyíti meg a lány beilleszkedését az udvarba. Katalin hamar rájön, hogy saját, és szeretett országa érdekében is muszáj a sarkára állnia és átvennie a hatalmat infantilis férjétől. A képlet egyszerű, azonban a kivitelezés jóval bonyolultabb. Katalin kénytelen levetkőzni minden naivságát és súlyos áldozatokat kell hoznia célja elérése érdekében.

Nagy Katalin Elle Fanning Nicholas Hoult

A cár bármikor felrúghat vagy megdughat

A sorozat témáját tekintve lehetne egy komoly és sötét dráma is, de ebben az esetben egyáltalán nem erről van szó. Az abszurd humornak hála egy olyan történelmi témájú fikciót kapunk, aminek szinte minden pillanata egyszerre megbotránkoztató, és valami bizarr módon mégis rendkívül szórakoztató.

A színeszi játék tökéletes, Fanning és Hoult számára nem ismeretlen a kosztümös filmek világa, így nem meglepő, hogy mindketten kellő tapasztalat és tehetség birtokában szinte lubickolnak szerepeikben. Elle Fanning már a Haifaa Al-Mansour féle Mary Shelley – Frankenstein születése című melankolikus hangulatú, életrajzi ihletésű filmben is tökeletes alakítást nyújtott, tehát Nagy Katalin szerepét illetően is indokolt volt hasonló, vagy még nagyobb elvárásokat támasztani a színésznő irányába.

A Nicholas Hoult (A kedvenc, Tolkien) által megformált III. Péter cár tökéletes példája annak, hogy lehet egy alapvetően negatív karaktert szerethetővé tenni. A cár önző, nagyképű, aljas és gonosz, közben pedig láthatjuk személyiségének gyermeki és esendő oldalát is amely szeretetre és elismerésre áhítozik. Kiemelkedően dinamikus, sokoldalú karakter az övé, amit Hoult bravúros színészi játéka csak még magasabbra szintre emel.

A mellékszereplők is igazai karakterek mind külsejüket, mind pedig személyiségüket illetően. A szó szoros értelemben vett karikatúrákról beszélünk a nagyszájú szolgálólány, a perverz püspök, az örök szűz könyvmoly és a túlsúlyos, kéjenc katonai vezető képében. Sok szereplőt mozgat a sorozat, viszont a hangsúly nem terelődik rájuk, történeteik a háttérben zajlanak színesítve, és kiegészítve, de nem megakasztva a sorozat lineáris ívét. Katalin és Péter ellentétpárja végig központban marad, finom egyensúlyt teremtve az éppen fennálló erőviszonyok között egészen a végpontig, ahol eldől ki is ragadja végül magához a hatalmat, és milyen árat kell ezért fizetni.

Nagy Katalin - A kezdetek sorozat

A kultúra utat tör magának

A sorozat látványvilága pazar, a 2006-os Marie Antoinette bujaságát idéző. A készítők nem félnek olyan anyagokat és színeket használni amik sokkal inkább napjainkat idézik meg mintsem az adott történelmi korhoz passzolnának. A szóhasználat – gondolok itt főleg a káromkodásokra – is a mai szlengben szokásos kifejezésekhez köthető. Így elmondhatjuk, hogy egy abszolút modernizált, történelmi fikcióval van dolgunk. Mindez nem elvesz a sorozat értékéből, hanem inkább növeli, árnyalja azt. Nem laposodik el, bár néha számolnunk kell rövidebb üresjáratokkal, de a rengeteg nézőt érő inger mellett ezek szükségesek is.

Az orosz udvar barbár kegyetlenségének tükörképe a Katalin személyében érkező felvilágosult eszmék sokasága, a tudomány és a művészet csodálatos világa, ami az idő előrehaladtával elkerülhetetlenül beszivárog a látszólag mindenfajta haladást elutasító, de szívük mélyén a változásra éhező orosz arisztokrácia köreibe. A történelem aztán alá is támasztotta Katalin lépéseinek szükségességét, hiszen az oktatási és kulturális reformokkal elérte, hogy Oroszország megszilárdította helyét a nagyhatalmak között, és Katalin uralkodásának évei aranykorként vonultak be a történelemkönyvekbe.

Nagy Katalin Elle Fanning

Nagy Katalin: A kezdetek (2020)
90%
Pompás

A sorozat hazánkban a 18+-os besorolást kapta, ami a gyakori kegyetlenkedések (pl.: svéd ellenfeleik levágott feje az ünnepi asztalon), és a szexuális aktusok sokféle és sokszori ismétlődése miatt indokolt is. A sorozatot azoknak az olvasóinknak ajánlanám akik szeretik a kosztümös filmeket, és a történelmi ihletésű alkotásokat, valamint nem idegenkednek a fekete humortól sem.

  • Szerintem
Ne maradj le a friss hírekről, ide kattintva kövess minket a Facebookon vagy csatlakozz a Filmsor Light csoporthoz, ahol te is elmondhatod a véleményed!
Ez is érdekelhet:
<